Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar rörande det som förnämligast bör i akt tagas vid Skådepenningars upgifvande af Gudmund Adlerbeth - 18. Om förbindelsen emellan åtsidan och frånsidan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Den andra händelsen, då skådepenningens syftemål är att förvara åminnelsen af en person, i anseende till någon den samma rörande särskild händelse, är den vanligaste, och behöfver nästan intet exempel. Af denna egenskap äro nästan alla Konglige skådepenningar, som slås öfver segrar, fredsslut, inhemska inrättningar, m. m. Ändamålet gifver äfven här tillkänna, hurudan den lämpeligaste sammansättningen bör blifva. Man älskar således ofelbart, att på åtsidan se personens porträt, till hvars heder penningen ärnas, och på frånsidan kan den gifna händelsen antingen efter naturen föreställas, blifvande då en sann bild; eller under förblomerad bildning, såsom sinnebild; eller ock med en påskrift tydeligen tillkännagifvas. De tillfällen då porträter på ömse sidor kunna användas, äro ofvanföre omtalte. (Cap. 12).
Tredje händelsen innefattar skådepenningar öfver sådana tillfällen, som man ej vill eller kan hänföra till någon viss person. Exempel-vis kan andragas den öfver jordbäfningen på Sicilien 1693, hvars ena sida företer en påskrift som förtäljer hvad mångfaldig skada den förorsakat, och den andra, en qvinna med utrifna hår, som håller ett dödt barn vid fötterna med hufvudet nedvändt. Omskriften är: Sicilia afflicta. Det hade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>