Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar rörande det som förnämligast bör i akt tagas vid Skådepenningars upgifvande af Gudmund Adlerbeth - 18. Om förbindelsen emellan åtsidan och frånsidan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Efter min tanke vore dock den skådepenning fullkomligast, där på sätt nyss sades, åtsidan och frånsidan väl hvar för sig företedde en full mening, men där de ändå kunde bindas tillhopa i et otvunget sammanhang. Ett sådant exempel förtjänar anföras. Hertigen af Mantoua fann för sin trygghet rådeligt, att 1681 lämna fästningen Casal åt Konung Ludvig XIV. Däröfver slogs en fransk skådepenning, hvars första sida förestälde Konungens bild och namn: Lud. Magnus Rex Christianissimus, och den andra: Konungen på sin thron, emottagande grundritningen till bemälte fästning, af Staden Casals hand, hvilken såsom en knäböjande qvinna af Hertigen framfördes. Omskriften blef: Tutela Italiæ [1] och nedanskriften: Casalis arce in fidem recepta XXX Sept. MDCLXXXI. Bägge sidornas omskrifter och nedanskrift utgöra här en otvunget sammanhängande mening, nämligen: Ludovicus Magnus Rex Christianissimus, Tutela Italiæ, Casalis arce in fidem recepta.
Ännu en fråga att undersöka. Sedan Epigrammatiska omskrifter begynt brukas så kring sanna, som diktade billder, händer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>