Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Man hör dock nu allt mindre talet om
kvinnans förtryck på grund af männens egoism, ett
tal hvilket var lika orimligt, som det att
präst-listen skapat religionerna.
De förhållanden, af hvilka kvinnans
underkufvade ställning blefvo en följd, hafva varit
sammansatta af religiösa, ekonomiska, politiska
och ännu många andra orsaker. Odlingshistorien
visar oss att den småningom uppdragna, skarpa
afgränsningen mellan mannens och kvinnans
arbetsområde blef en följd af allt mer sammansatta
kulturförhållanden. Under tidigare odlingsskeden
fanns ingen skarp afgränsning hvarken på det
andliga eller materiela arbetets område, lika litet
som den ännu finnes under nybyggarförhållanden,
till exempel Amerikas under 1600 talet, eller när
produktionen skötes mera primitivt, såsom hos
vår egen adel under storhetstiden, där hustru och
man voro hvarandras arbetskamrater och hustrun
med råd och dåd hjälpte mannen att sköta
ekonomien, liksom det ännu sker hos vår allmoge.
Sagan och historien förtälja om amazonen och
orakelgifverskan hos hellenerna; om sköldmön
och valan hos nordbon; om domarinnan och
profetissan hos judarna. Man trodde då ännu på
gudarnas ingifvelse och på deras bistånd, hvar
helst ovanliga krafter uppenbarade sig, och inga
fastslagna gränsmärken hämmade därför kvinnans
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>