- Project Runeberg -  Kvinnan och samhället /
13

(1913) Author: Julia Lee
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkoceremoniernas uppkomst - Förbjuder Skriften kvinnan att tala?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

belysning på de s. k. kristnas tillväga gående kan man betrakta samma
„kristna" maktbeteende i Kina. Sydafrika och på Filippinerna. Kan man
icke göra dem till kapitalets slafvar genom mammonpastorernas
anordningar, så följer vapenmakten för att fullborda verket. Så går det till
öfver hela kristenheten. Resultatet är alltid lika. Landet öfvergår till
kyrko- och statsherrars ego, och det efter mord och brand öfverblifna
folkets barn beröfvas tänkande och talande rätt och utgöra tyrannernas
produktionsmaskin.

Frälsningen, som erbjudes af dessa, är därför — drakens; och
syndaförlåtelsen, frälsningsofficerarna utbjuda mot betalning, är den kristnade
hedniska kyrkans. Jehova och hans Logos ha alls intet att beställa
därmed. Israels Messias afgör detta, då han till och med till judarna sade:
„De dyrka mig fåfängt, lärande läror, som äro människors bud."

Luther sade, att han „trodde först, att läran om aflaten var
mänsklig" — och det samma få vi säga om hela kyrkosystemet — „men sedan
jag förnummit dessa sångfåglars (Tetzel och Co., penningfrälsarnas) allra
finaste finheter, har jag kommit till insikt om, att Rom är Babylons rike
och Nimrods, den store jägarens makt." (Tyska Reformationen, sid.348.)

Om nattvardens sakrament uppgifves i samma bok, att
„förvandlingsläran“ om Jesu lekamen och blod tillkom först på 1200-talet.

Förbjuder Skriften kvinnan att tala?



Man har på Pauli bekostnad uppgjort en teori —
munkorg — som strängeligen förbjuder den troende kvinnan att
tala offentligen.

Genom att missplacera hans ord, som tydligen
frammanats af klagomål från församlingsmedlemmar öfver vissa
„oordningar", förvärrade genom oförståndiga kvinnors brist
på ordningssinne, så kunna vi lätt göra honom till en
nyckfull tyrann i stället för en Kristi apostel. Då vi alls icke
känna oordningarna, han ville afhjälpa genom detta bud, måste
vi grundligt undersöka hans mening om den ordning, han sökte
befrämja. Talandet med tungor, då ingen uttydare var
närvarande, synes vara en af oordningarna, han ville afskaffa. Se
1 Kor. 14:2—24. Att förbudet gällde afhandlandet af Guds
församlings lokala angelägenheter och icke offentliga
uppbyggelsemöten eller evangelii predikan afgör han själf ganska
tydligt. Det är både opassande och oblygt för en kvinna att
befalla öfver en man, som oklanderligt sköter sina åligganden
såväl naturliga, ekonomiska eller politiska som andliga. Men
sådana kvinnor finnas, beklagligt nog, som „regera öfver
männen" och förvända mångens sunda omdöme till sanningens men.

Hufvudändamålet i dessa bref är att visa både mannens
och kvinnans tillbörliga ställning till hvarandra såsom lemmar
i en kropp, hvar Kristus såsom hufvudet får inspirera det som
säges och göres, att det sker visligt och i lämplig tid, så att
Gud genom dem blir uppenbarad till folket. Detta öfverträddes
af både män och kvinnor, därför befaller Paulus dem att vara

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:52:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kvinnsam/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free