- Project Runeberg -  Kvinnan och samhället /
18

(1913) Author: Julia Lee
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli medhjälparinnor - Kvinnans frälsning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Herren, såsom det höfves de heliga, och hjälpen henne i hvad sak hon
kan behofva eder, ty äfven hon har själf varit hjälparinna åt många och
at mig själf.“ (Rom. 16:1, 2.)

Här ställer han ju Febe öfver bröderna, såsom en de voro
pliktiga att hjälpa i evangelii verk. Men teologen P. W. gör
äfven henne till sjuksköterska, för att hålla munkorgen kvar
på alla troende kvinnor, hvilka sitta inne med farliga
sanningar för baalpastorer och säger: „Möjligen hade Paulus någon
gång legat sjuk under hennes vård.“ Hvar står det skrifvet?
Eller var det diakonernas plikt att uteslutande sköta sjuka?
Talade de icke i församlingen? Aposteln går längre, sägande:

„Helsen Priskilla och Aqvilas, mina medarbetare i Kristus Jesus,
hvilka för mitt lif hafva vågat sin hals, och hvilka icke allenast jag, utan
alla hednaförsamlingarna tacka.“

„Tryfena och Tryfosa, hvilka arbetade i Herren“, helsade
han särskildt. Bestod hans „arbete i Kristus Jesus“ uti att
vårda sjuka, fattiga och barn? Voro äfven Maria och Julia,
som han helsar i v. 6 och 15, barnjungfrur åt församlingens
familjefruar, som på andra afbördade sig egna skyldigheter?

„Evangelisten“ Filippus, hos hvilken Paulus gästade i
Oesarea, „hade fyra ogifta döttrar, som profeterade“. Det står
icke ett ord om, att Paulus förbjöd dem det. (Apg. 21:9.)
Hvad „profetera“ menas afgör han också, sägande: „Den som
profeterar, han talar människorna till uppbyggelse, förmaning
och tröst.“ (1 Kor. 14:3.) Hvarför satte inte aposteln munlås
på alla dessa kvinnor? Emedan han följde Jesus i fotspåren,
uppmuntrade det goda — och uppmanade bröderna att göra
pa samma sätt; men tillbakatryckte de påfliga prelaterna, som
i Jesu namn „fördärfvade Guds tempel“ och „tjänade sin egen
buk.“

Han liknade församlingen vid en kropp med dess olika
lemmar, öfver hvilken Kristus var hufvudet. Om han förbjudit
kvinnan tala lifvets evangelium, då hon utgjorde en del af
denna Kristi kropp, så hade han helt enkelt varit en antikrist,
som satt sig själf till diktator öfver Gruds Andes verk. Jehova
och hans Smorde äro ännu högre än Paulus, hvarför vi säga
med Moses: „Gifve Gud, att allt Herrens folk profeterade.“

Kvinnans frälsning.



Man vill äfven påstå, att Paulus lär, att kvinnan för att
erna frälsning, „måste föda barn“. Detta står i sammanhang
med hennes rätt att tala, och därför anföra vi äfven den
punkten. Han säger: „hon varder frälst genom barnsbörden, om
de förblifva i tro, kärlek och helgelse med tuktighet.“ Lektor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:52:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kvinnsam/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free