- Project Runeberg -  Kvinnan och samhället /
19

(1913) Author: Julia Lee
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kvinnans frälsning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Waldenström lägger samma oskriftenliga mening till detta och
påstår, att „kvinnan skall blifva frälst i det hon blifver vid
sin uppgift, som är bestämd genom barnafödandet". Menar
Paulus verkligen detta?

Då gå ju alla flickebarn, som dö i barnaåren, samt alla
ofroktsamma hustrur och kyska jungfrur till „helvetet" och
äro ohjälpligt förlorade? Hvarför intagas då sådana i de
„frälstas" församlingar? Idéerna härleda sig från hedna prestläror
och ligga till grund för det afskyvärda osedlighetens lif, som
utöfvats inom klostren och som undergräfde moralen inom
hedna Rom, så att regeringen år 186 före Kristus måste
förbjuda denna Bacchidyrkan. Samma lära och praxis har flutit
till oss genom katolska kyrkan. Och dess egentlige fader
tycks vara hedningen Aristotel (död 322 f. Kr.). Han sade:
Mannen är „formen", kvinnan föreställde „materien". „Hon
borde väl omhuldas som samhällets myndling, men ej i dess
bestyr deltaga. Slafvarna voro ej såsom de fria kvinnorna,
människor, utan ting, husgeråd, rättslösa, öfver hvilkas kropp
och lif mannen förfogade."

Bacchipresterna ansågo sig för heliga att ingå i äktenskap
med kvinnan, men under de skenheliga mantlarna söka de
dölja sina brott mot Skaparens lag. Då han gaf Adam en
kvinna till sällskap och hjälp, stadfäste han naturlagen. Dessa
lättingar ville ega alla sköna kvinnor, utan att ikläda sig de
skyldigheter, som ålades mannen såsom make och fader.
Därför inbillade de kvinnan, att om hon icke födde barn, gick hon
till helvetet. På samma gång förbjödo de henne strängeligen
att tala i andliga saker, ty sådant „förstod hon icke".
Kvinnosång och instrumentmusik användes för att tjusa tillbedjarna.
då man genom teatraliska akter förevisade religionen.

Samma hedna sed har man nu, delvis förbättrad, infört
i de „frälstes" tempelgudstjänst. Och att döma efter det stora
antal kvinnoskändare, som, medan de tjäna såsom
församlingsherdar, förföra sina församlingars både gifta och ogifta
kvinnor och äfven barn, måtte bacchanalia vara deras
hufvudsakligaste gudsdyrkan, hvarigenom de öppna frälsningsportarna för
de „rättslösa".

Hvad menar Paulus? Han påpekar, att kvinnan genom
att leda Adam till olydnad ådrog sig ett särskildt lidande.
Genom naturens lag kom detta öfver allt hvad kvinna heter.
Denna naturlag berör icke mannen, som är alldeles okänd med
de lidanden, den påtvingar kvinnan. Ordet, öfversättarna
återgifvit med „barnsbörden", betecknar, enligt den af alla lärde
erkände Greenfields lexikon: „moderskapets alla
omständigheter och skyldigheter". Bundna under denna lag, äro de redan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:52:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kvinnsam/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free