- Project Runeberg -  Kvinnan och samhället /
23

(1913) Author: Julia Lee
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Teologen emot Skriften

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Kristus upprepar flera gånger samma bestämmande tid,
och sedan han uppstått bekräftar han två gånger, att ordet
blifvit fullkomligen uppfyldt. (Se Lk. 24: 7, 46.) Till och med
de judiska presterna trodde på hans ord mera än P. W., ty
de beställde, att vakten skulle stå omkring Jesu graf i tre
dygn, emedan de befarade, att han skulle uppstå på den
förutsagda tiden. Paulus bygger hela evangelii verk på denna
viktiga tidsgrund och säger: Om Kristus icke uppstod (efter att
ha legat tre dagar och tre nätter i jorden), då äro de
afsomnade tillika med oss förtappade. Men han åberopar „mer än
500 bröder", hvilka intygade sanningen af den profetiskt
förutbestämda händelsens fullbordan „enligt skrifterna." (1 Kor.
15: 1—18.) Kan det vara P. "W:s mening att drifva Kristus
till lögnare för att skyla Bacchidyrkan i templen, och försvara
den katolska Mariakulten? Har Sanningens Son i denna
viktiga sak bedragit oss? Nej, Ordet tog gestalt, och hans
vittnen vågade gods och lif för tecknets skull. Häraf tvingas man
dock att se, att Jesus förväxlats med de romerska gudarna, och
att det är „en annan Jesus", „himlens drottnings" son,
Balder-Baal-Tammus, som hyllas och undantränger sanningen. Man
dyrkar Baal i Jesu namn, hvilket bevisas genom Jesu skriftenliga
död. (Jämf. Jer. 7: 18; Es. 65: 11; Hes. 8: 14; 2. Kor. 11: 4.)

„Vårt påskalam, Kristus", dog för oss „ enligt skrifterna",
„midt i veckan" på den af Gud bestämda „tillredelsedagen",
onsdagen. Genom att jämföra evangelisternas vittnesbörd
bevisas det, att denna tillredelsedag, som föregick den stora
sötebrödssabbaten (den veckliga sabbaten har ingen tillredelsedag
bestämd i skriften), var på onsdagen, ty påskalammet skulle
slaktas på tillredelsedagen, och den „stora sabbaten" var på
torsdagen. Kristus lades därför i grafven på onsdagskvällen
i skymningen och uppstod på lördagsaftonen vid samma tid,
(Joh. 19: 14, 30—42.)

Smörjeisen. Genom att följa kvinnornas verksamhet med
balsameringen afslöjas förväxlingen af den falske och den sanne
Jesus. De voro närvarande och sågo hvar och huru han lades
i grafven — då „började sabbaten gå på". Så voro de stilla
på „den stora sabbaten", men „då sabbaten var förliden, köpte
de välluktande kryddor för att gå och smörja honom". (Mk.
16: 1.) „Då de tillredt smörjelsen, voro de åter stilla efter
budordet", (emedan den veckliga sabbaten ingick). „Men på
första dagen i veckan kommo de mycket bittida till grafven",
då var han redan uppstånden. (Lk. 23: 55, 56.) Två sabbater
hindrade dem i deras smörjelse-verk, och just genom dessa
vittnesbörd röjes Tammus-dyrkarnas argument till försvar för
jul-jesus, — „en dag och två nätter, nämligen från fredags

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:52:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kvinnsam/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free