- Project Runeberg -  Eos /
26

(1903) [MARC] Author: Werner Karsten
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.


Ur kvickheten födes humorn, men först då densamma
utbredt sig öfver alla ting och bland dessa äfven den kvickes
egen personlighet. Denne är då den sanne humoristen. Han
känner sig själf jämte alla andra ting såsom komiska och är
därför, hvad man allmänt icke tror, oegoistisk och försonlig.
Men denna humor, som han, utgående från sin egen
personlighet, i alt finner, uppstår därigenom att hans sublima, rena
själsstämning städse rubbas af känslan af en strid mellan
denna och alltings brister och litenhet. Humoristen är den
störste, ödmjukaste idealisten, men till följd af sin inneboende
känsla af det lillas icke blott berättigande men nödvändighet
slår han öfver till dess motsats, och kan t. o. m. värka
cyniskt, då han ofta förfäktar lika berättigandet af cynismens
som idealismens ytterlighet.

Motsägelse mellan det sublima och „det lilla“ i jaget
öfverflyttar humoristen på hela sin omgifning. Entusiasm
och förtviflan äro hans känslas poler, försoning af dessa
hans mål.

Redan häraf framgår att den värkligt humoristiske
konstnären är den mångsidigaste och känsligaste af alla konstnärer
och tillägger man härtill att Wiwel egentligen är autodidakt,
hängifven sin öfvertygelse om sanning och skönhet, kan man
förstå intensiteten af alt det han producerar, vare detta de
sublimaste saker – religiösa motiv, hvilka han med synnerlig
förkärlek omfattar – eller teckningar och taflor, af en så
komisk realism och frihet, att de icke engång gärna antagas
till de „fria“ utställningarne – hvilket torde säga mycket.

Nils Wiwel är född d. 7 Mars 1855 i Hilleröd i
Nord-Själland, en ort, hvarest vid denna tid ännu en folktradition
om tomtar, troll, feer m. fl. naturuppenbarelser mer än
annorstädes fortlefde.

Häraf äfven Wiwels förkärlek för mytologiska motiv,
sagor, folktraditton och folkhumor.

Vid fjorton års ålder kom han till Köpenhamn för att
utbilda sina från än tidigare år ådagalagda anlag för teckning.
Med stöd af dessa antagen till elev vid Konstakademin kunde
Wiveel emellertid icke godkänna den därstädes rådande
smakriktningen och arbetsmetoden, som bufvudsakligcn bestod i ett
minutiöst kopierande, utan att något afseende fästes vid
själfständigbeten. öjälfständigbetskänslan dref honom till egna
spekulationer och privatundervisning och blef detta af
afgörande betydelse för Wiwels konst. Vid nitton års ålder kom
han till Akademin i München, hvarest han arbetade under
professorerna Loeftz’ och Lindensmidts ledning, alt medan han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:57:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kweos/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free