- Project Runeberg -  Finlands historia från den äldsta tiden intill våra dagar /
30

(1874) [MARC] Author: Sakari Yrjö-Koskinen Translator: Rafael Hertzberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den svenska eröfringens tidehvarf, 1157—1323 - 2. Erik den heliges tåg till Finland. S:t Henrik och hans efterträdare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1158, då en ansedd bonde, Lalli eller Lallo, mördade honom
på isen af Kjuloträsk. Martyrens lik fördes till Nousis, der
Finlands första moderkyrka uppbygdes, och den finska kyrkan
vördade honom derefter som sitt skyddshelgon, samt firade
livaije år den 19 Januari en fest till åminnelse af hans död.
Några år senare fann äfven Erik sin död i Upsala, och blef
han derefter upphöjd till Sveriges skyddspatron.

Huru som föröfrigt efter, biskop Henriks död den finska
kyrkans angelägenheter blefvo ordnade, derom är ej mycket
ordadt i krönikorna. Såsom hufvudmän för kyrkan nämnas
först en 1lockdf (1158—1178) och efter honom en Folkvinas,
båda af svensk härkomst. Men dessa lära ännu ej varit
egentliga, af påfven faststälda biskopar, utan snarare
missionärer, dem Upsala-biskopen, som sjelf är 1164 blef upphöjd
till Sveriges erkebiskop, hade tillsatt. För öfrigt är det
antagligt, att de främmande predikanternas undervisning inom
kort uppfostrade äfven inhemska predikanter och att den nya
läran sålunda allt mer och mer blef hemmastadd bland folket.
Då kristendomen i början af det följande seklet begynte ut-
-bredas bland Esterna, anträffas bland missionärerna derstädes
äfven en finsk man, vid namn Feter Kaikkivalta. Men detta
är också det enda vitnesbörd, som vi hafva om den finska
kyrkans inre lifsverksamhet under hennes första tider. I
allmänhet synes sjelfva folket envist och hårdnackadt sträfvat
emot att böja sig under den nya lärans och det
främmande öfvervåldets ok. En påflig bulla från år 1171 — den
första, i hvilken den nya finska kyrkan omnämnes —
säger,-att till den påfliga stolen framträngt klagomål, hurusom
Fin-narne ständigt, då deras fiender ansätta dem, sluta sig till
Svenskarne, lofva fasthålla vid kristendomen och begära lärare,
men sedan fienderna dragit sig tillbaka, åter genast affalla och
begynna förfölja sina predikanter. Hvilka dessa Finnarnes
fiender voro, uppgifves icke; men af öfriga tilldragelser på
denna tid kan man sluta, att Kyssarne och deras
bundsför-vandter, Karelarne, genom täta plundringståg försökt störa
Egentliga Finnarnes omvändelse.

Emot dessa fiender hade nämligen redan år 1164 från
finska kyrkans sida ett slags korståg blifvit företaget, såsom
de ryska krönikorna omtala. Svenskarne hade vid detta
tillfälle med 55 skepp seglat genom Nevan emot staden Ladoga,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:22:58 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyfihist/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free