- Project Runeberg -  Om kyrkans reformation /
118

(1917) [MARC] Author: Martin Luther Translator: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Reformförslag av Luther - 16. Mot årliga åminnelsedagar, processioner, själamässor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

avskaffades eller åtminstone väsentligen inskränktes.
Ty vi se ju uppenbart för våra ögon, hur allt detta
ej blivit till annat än försmädelse och uppväcker
Guds stora förtörnelse, enär det endast går ut på
penningförvärv, fråsseri och dryckenskap. Vad
skulle väl Gud kunna finna för välbehag däri, att
de enfaldiga vigdierna1 och mässorna så ynkligt
framsluddras — icke läsas eller bedjas — och om
de också bedjas, likväl icke hållas för Guds skull
av fri kärlek, utan för penningarnas skull och av
skyldighet.

Nu är dock icke möjligt, att en gärning, som ej
sker i fri kärlek, skulle kunna behaga Gud eller
uträtta något hos honom. Så är det då kristligt,
att vi avskaffa eller åtminstone inskränka allt,
som vi se urarta till missbruk och som mer
förtörnar än försonar Gud. Det vore för mig mera
tilltalande, ja, Gudi välbehagligare och långt bättre,

lig själamässa för en eller flera avlidnas själaro. Detta
senare, mera högtidliga begående av en avlidens åminnelse
på bestämd årsdag kallas vanligen »Begängnis». —
Sådana åminnelsehögtider inrättades även av kyrkliga
brö-draföreningar (»brödraskap»). Se mer därom sid. 138 ff.

1 Med wigilier» förstod man i den gamla kyrkan nattliga
fester såsom inledning eller förberedelse till en kristlig
huvudfest. Då de snart urartade och därför väckte
allmän anstöt, förlades de i stället till dagen före den egentliga
högtiden, men med bibehållande av sitt namn. Man skilde
mellan privilegierade och vanliga vigdier. — Så
småningom kom uttrycket »vigilier » att användas även om de
högtidliga ceremonier, gudstjänsthandlingar, böner o. s. v.,
som utfördes vid dessa fester. I denna sista betydelse
fattar Luther här ordet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:59:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyref17/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free