- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Första årgången, 1900 /
90

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. W. Tottie. En lifsbild från de sista decennierna af vår storhetstid. Ur biskop Svedbergs själfbiografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

go H. W. TOTTIE

allena utan lagens gärningar. Men i verkligheten hade tron
hos många af denna tids lutheraner förlorat sin sant evange-
lisk-lutherska karaktär af att vara en fides apprehensiva och
framträdde endast såsom en fides historica seu dogmatica,
vid sidan af hvilken en borgerlig rättfärdighet predikades.
Till denna samtidens kyrkliga missriktning var biskop
Svedberg en förklarad motståndare. För honom var nämligen
kristendomen icke blott en förståndets, utan äfven och fram-
för allt en viljans sak. Han kunde därför icke finna tillfreds-
ställelse i tidehvarfvets stela och ofruktbara ortodoxism, som så
ensidigt gjorde gällande trons kunskapsmoment, att dess etiska
beskaffenhet icke sällan faktiskt förbisågs. Tvärtom hyste han
till denna lutherska skolastik och dess banerförare det djupa-
ste misstroende. T^Theologia verbalis har mig aldrig behagat,
utan theologta realisT*, skrifver han i sin själfbiografi ^ och ge-
nom såväl hans tal som utgifna skrifter går en ton af bitter
klagan öfver det krassa världsväsende och uppenbara synda-
lif, som kunde gå hand i hand med ifrandet för ren lära och
kyrklig observans. Betecknande för biskop Svedbergs syn
på det kyrkliga tillståndet äro dessa hans ord: »Jag suckar
och hjärtligen klagar, så ofta jag därpå tänker, huru illa de
fleste lutheraner förstå Lutheri lära, huru illa de förstå, hvad
tron är på Frälsaren Herren Jesus Kristus. Menande, med
det de med sinnet och minnet fatta och med munnen be-
känna, att de genom tron allena på Kristum skola saliga
varda, så skall ock tron vara allena, och likasom hålla för en
katolsk och villfarande lära: drifva, öfva och bevisa trons fruk-
ter, goda gärningar. Och så tro och så lefva de fleste, bättra’t
Gud! Gå de man i kyrka och på sina vissa tider om året
till Herrans nattvard och därjämte lefva i allehanda syndiga
köttsens gärningar. Ingen nöd: sola. fides, stor tron skall allt
göra’t. Ingen skall säga dem annat än de äro gode luthera-
ner och kristne och blifva utan någon gensaga salige» -.
Nämnda tro, som lämnade människorna i sedligt hänseende oför-
ändrade, brännmärktes af Svedberg såsom »allenast en hjärne-

Lefvernesbeskrifning s. 631.
Lefvernesbeskr. s. 137. Jfr Jesper Svedberg, Fattigkoja, kap. 16.



QiOo^z


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1900/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free