- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Första årgången, 1900 /
299

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Bref från Andreas Rydelius. Meddeladt af H. Lundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN 299
har fram för andra med mycken nijt drifvit dän läran om rättfär-
diggiörelsen genom tron och dess äthskilnad frän helgelsen och satt
heime i liuset, sä att wij omöijel[igen] kunne henne förkasta utan
att giöra honom till en liugare K Härwid täcktes her Regeringsrädet
ock märka föliande.
1. Utom dät, att dänna läran grundar sig pä Guds ofelbara
ord, sä är hon ock ifrän apostlarnas tid intill dänna dag worden
trodd, hällen och förswarad i Christi försambling; hwilket iag kan
otur alla fädernas skriffter bewisa; ändock iag intet nekar, att orde-
sätten hwar med dänna distinctionen förklaras woro friare och min-
dre bundne intill reformationstiden än sedan. Skulle nu en lära,
som rörer wär tros och salighets grundwal och i alla christendomens
tider warit hällen för en gudomelig sanning, wara falsk och skadelig,
så kan jag intet begripa, huru wij skole kunna tro, att Christus har
hafft dän försorg och omwårdna om sin försambling, som han har
lofvat, sedan han för henne gätt i döden. Men dess missbruk kom-
mer på menniskornas och icke Guds räkning. Och hwem wet icke,
att satan har funnit medel till att komma alt hwad heligt är i miss-
bruk och dät i alla wärldenes tider. Därför kan af missbruket intet
skäl tagas till en sädan lärans natur, att hon skulle föda af sig sä-
kerhet och ogudachtighet.
2. Om man wille supponera, att de christne i alla werldenes
tider hade trodt, att rättfärdiggiörelsea är ett med helgelsen, monne
dä mindre ogudachtighet hade warit i christenheten ? Lätt wara,
att en sädan lära i sig siälf intet woro skadelig (som hon dock wis-
serlpgen] är), monne hon skulle wara friare för missbruk än dän
andra? Ach neij! Ty sij, de päviske påstä, att ingen fullkomblig
rättfärdiggiörelse sker utan genom helgelsen. Hwem wet dock icke,
att springekällan till alla styggelser är hos däm, och att de evange-
liskes förderf är, att de hafwa låtit sig alt för mycket, hwad lefver-
net angår, besmittas af dess horeseder. Socinianerne, arminianema
och fanatiqveme, som i dänna puncten giöra ett med de påfwiska,
hafwa iu intet att berömma sina församblingar af framför oss, utan
allena däruti, att de uti andelig högfärd, föracht af sina christendombs
bröder* och bittert hat emot alla evangeliska synes alla andra öfwer-

^ I margen tillagdt: hwaremot iämföres Gal. 1: 8.
* I hdskr.: broder.



Goog\(^.^


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1900/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free