- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Andra årgången, 1901 /
120

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - O. Ahnfelt. En af forskningen hittills okänd källa till Swebilii katekes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I20 OTTO AHNFELT

Errant 4 K Pontificii, gui /. baptismum peccata oinnia radiciitis
sic tollere asserunt, ut neque poena neque culpa sive reaius
supersinL Cum tollatur tantummodo reatus sive culpa dam-
naiionis, vitium autem sive depravatio naturen etiam in rena-
tis maneat residua, Rom, 7. 77. 24. juxta illud AugusHni de
nupL éb concupis, Tom. 7. c. 824, Peccatum toUitur in bap-
tismo, non ut non sit: sed ut in peccatum non imputetur: In
baptismo enim concupiscentia tollitur, non ut non sit, sed ut
non obsit. De icke kursiverade orden Peccatum tollitur . . . im-
putetur äro understrukna med svart bläck.
Något motsvarande stycke finns ej i de öfriga kateke-
tiska arbetena.

Det är, sålsom vi sett, ingalunda oviktiga lån, Swebilius
fått från Dieterich. Bestämmandet af begreppen nästa, synd,
tro. Fader (i Fader vår) samt utredningen af sådana frågor
som, med hvad rått, trots människans oförmåga efter synda-
fallet att hålla lagen, dess kraf dock oförändradt ställes på
henne, om förhållandet mellan personerna i Treenigheten, hvar-
för ej alla äro utkorade till salighet, om åtskillnaden mellan
bön om andligt godt och lekamligt godt, om förhållandet
mellan frestelse och pröfning, i hvad mån synden borttages i
dopet, ha från Dieterichs dogmatik inkommit i 1689 års kate-
kesförklaring och genom denna i det svenska prästerskapets
och kyrkofolkets medvetande. Äfven i fråga om uppställning,
särskildt af första hufvudstycket och tredje artikeln, röjer sig
Dieterichs inflytande.
Åtskilligt af det, som Swebilius hämtat från Dieterich,
återfinnes äfven i Lindblomska katekesen. Jfr styckena 49
(H vilken är vår nästa? dock med uteslutande af: som wår
råd och hielp behöfwa), 219 (Hwad är en rätt tro?), 243 (Hwar-
före warda icke alla menniskor saliga?), 251 (Hwarom skole
wi bedja?), 252 (Hwad förstås med det andeliga goda?).

^ De, mot hvilka han förut polemiserat, äro Calviniani, Manichsei samt
Scholastici et Monachi.



CmOO^^


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1901/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free