- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Andra årgången, 1901 /
184

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. Lundström. Anmärkningar och tillägg till C. A. Cornelius’ Handbok i svenska kyrkans historia m. m.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

1 84 HERBIAN LUNDSTBÖM

Hvad indelningen af den nyare tidens kyrkohistoria vid-
kommer, så bildar till att börja med tydligen Upsala Möte
en afslutande gräns af tiden för reformationens inföi^nde
och den romerska reaktionens tillbakakastande. Den följande
tiden kännetecknas af å ena sidan ortodoxi och ortodoxism
(incl. kryptokalvinismens öfvervinnande) samt af kyrkliga or-
ganisationssträfvanden pä författningens och kultens områden å
den andra. Karl XI:s kyrkolag bildar den fixerade aiislutnin-
gen af sträfvandena på kyrkoförfattningens område och inle-
der en ny period med afseende på kyrkans förhållande till
staten. Hon blifver först nu statskyrka i egentlig mening.
Äfven af s. k. »kyrkliga böckerna» fastställas nära nog sam-
tidigt nya recensioner, hvilka för lång tid blifva normerande
för det gudstjänstliga lifvet i vårt fädernesland Vid i6oo-talets
slut (Åbo Domkapitlets utslag ang. Ulstadius, Schsefer och
Ulhegius 1689) framträder ock den pietistiska väckelsen, som
aflöses af neologien eller upplysningen, hvars herravälde bry-
tes i början af 1800-talet. Årtal lämpliga att sätta som rå-
märken mellan pietismens och neologiens tid å den ena sidan
och den sistnämnda och nutidens k3rrkohistoria å den andra
äro ej lätta att finna. Redan långt innan neologien kan an-
ses vara den dominerande åskådningen, öfvade den stort in-
flytande på det allmänna tänkesättet. Öfvergång^n mellan
pietismens och neologiens tid är så flytande, att någon be-
stämd skiljegräns öfverhufvud icke torde kunna angifvas. Då
emellertid neologiens egentliga herravälde kan anses begynna
med den Gustavianska tiden, åur möjligen 1770 lämpligt såsom
rundt tal.
Brytningen med neologien sker i vårt land ungefär
vid tiden för det genom den franska revolutionens följder
i grund skakade europeiska statssystemets återupprättande
på kongressen i Wien. Ar 18 15 stiftas det svenska bibel-
sällskapet, vid hvars första allmänna sammankomst följande
år J. O. Wallin upptrålder mot det neologiska tänkesättet. Vid
reformationsjubileet 18 17 uttalar sig TegTiér i liknande rikt-
ning. Ungefär samtidigt börjar Schartau utöfva ett större in-
flytande än förut på det religiösa och kyrkliga lifvet, särskildt
i de södra och västra delame af vårt land.



QiOo^z


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1901/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free