- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Andra årgången, 1901 /
294

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - Domprosten C. Olbers föreläsningar. Anm. af C. G. Wahrenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

294 GRANSKNINGAR OCH AN^MÄLNINGAR
Den förut antydda åtskillnaden mellan det lutherska och re-
formerta kyrkobegreppet med afseende på kyrkans synlighet
och osynlighet utvecklas nu närmare. Enligt reformert upp-
fattning består den osynliga kyrkan uti det subjektiva troslif-
vet och Andens verksamhet hos de troende subjekterna; den
synliga är egentligen ingenting annat än den trosbekännelse,
det handlingssätt och de samfundsinrättningar, som de troende
själfva bringa till stånd.. För den lutherska uppfattningen åter
betyder den osynliga kyrkan detsamma som innersidan både af
nådesinrättningarna och församlingslifvet. Enär den reformerta
kyrkan alltså lägger tyngdpunkten vid det troende subjektet,
finner hon si^ behöfva en fast basis, och hon finner en sådan i
sin teori om skriftens verbalinspiration. Till en sådan ohistorisk
åskådning behöfver ej lutherska kyrkan taga sin tillflykt. Kyr-
kan är realiter insatt af Herren själf ; genom Andeutgjutelsen
förmedlas blott hennes öfverlämnande åt den mänskliga fril^e-
ten, hvarigenom en historisk utveckling åvägabringas. Det fasta
och oföränderliga, som äfven den lutherska teologien måste
uppsöka, omfattar således mycket mer än som på reformert
ståndpunkt betraktas såsom sådant. Denna senare ståndpunkt
fasthåller blott det subjektiva momentet — förklaringen af Her-
rens kyrkoskapandc verk i apostlarnes medvetande — , under
det att den lutherska såsom något fast och oföränderligt erkän-
ner allt, som tillhör kyrkan såsom nådesanstalt: ordet, sakramen-
ten och ämbetet, men icke blott detta, utan likaså äfven de till
kyrkan såsom församling hörande beståndsdelame: tron, bekän-
nelsen och bönen. Detta med hänseende till omfånget af det
fasta och oföränderliga. Men äfven i fråga om den mening, i
hvilken fastheten och oföränderligheten fattas, råder en åtskill-
nad. För reformert åskådning tenderar fastheten alltid till något
lagiskt och ohistoriskt. Lutheranismen däremot söker fatta i
sikte, hurusom den gudomliga Anden, som på pingstdagen
och tiden närmast därefter helt och hållet öfverväldigade den
mänskliga anden, successivt drager sig tillbaka ur det omedel-
bara förhållandet och lämnar i samma mån rum åt den mänsk-
liga eftertanken och själfbestämningen. Därvid uppstå vissa
differenser t. ex. mellan Paulus och Petrus, men dessa diffe-
renser lösas på ett typiskt sätt. Den apostoliska kyrkan lÄ-






<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1901/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free