- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tredje årgången, 1902 /
10

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. Lundström. Karl XII — Messias, en i utlandet omkring år 1718 omfattad trossats. Ett nytt bidrag till de kiliastiska rörelsernas historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I o HERMAN LUNDSTRÖM

Dopet vore enligt hans mening ett godt samvetes förbund
med Gud.
Zeidler tog nu ånyo upp hufvudfrågan och tillsporde
Schönfeld, om då icke Guds ord vore i sig själft klart och så-
lunda en särskild uppenbarelse öfverflödig. Den senare med-
gaf visserligen, att den Heliga Skrift vore i sig själf klar, men
— tillade han — om människorna icke läte sig drag^ genom
ett medel, så måste Gud tillgripa ett annat. I kyrkorna hade
han hört prästen tala om saker, om hvilka han visste mer än
predikanten. Så t. ex. var förhållandet med dT Weidners
predikan den 8:de söndagen efter Trefaldighet öfver de falska
profeter. För ingen hade han dock yppat denna sin »inner-
liga drift», utan öfverlåtit saken åt Gud, om och när han ville
göra den uppenbar. Alltifrån den tiden hade han dock icke
gått till skrift och kommunion hos Weidner, utan för detta
ändamål besökt en annan kyrka. Zeidler frågade nu, om han
då verkligen trodde, att Kristus farit i konungen af Sverige?
Schönfeld svarade: »Det har jag aldrig sagt. Det är Bem-
hardts påstående.» Men väl trodde han, att konungen af Sve-
rige vore af Abrahams säd efter köttet. Denne vore den, om
hvilken det stode skrifvet, att han skulle sönderslå de gudlöse
med jämris och på hvilken de orden syftade: Du är min Son;
i dag har jag födt dig. Han vore den Messias, på hvilken
judarne hoppades o. s. v. Då man nu sökte klargöra för ho-
nom, att detta icke stämde med läran om Guds treenighet,
och tillsporde honom, om han då trodde, att Kristus vore den
andre personen i gudomen, svarade han, att han trodde på
Kristi gudom, men om honom såsom person visste han ingen-
ting. Gud vore ett obegripligt väsen. Om tre personer stode
ingenting i bibeln. — Därmed var förhöret för denna gång
afslutadt, och Schönfeld fick afträda.
Den 21 februari återupptogs ransakningen. Zeidler sökte
nu till att börja med öfvertyga Schönfeld om treenighetslärans
sanning. Såsom man kunde vänta, misslyckades detta, och
slutligen bad skomakaren, att man måtte förskona honom från
ytterligare försök i denna riktning. Hvad han trodde, det
visste han frän Gud. Lika litet resultat hade den följande
diskursen om människans naturliga förmåga och om de nya



QiOo^z


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1902/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free