- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tredje årgången, 1902 /
16

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. Lundström. Karl XII — Messias, en i utlandet omkring år 1718 omfattad trossats. Ett nytt bidrag till de kiliastiska rörelsernas historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

HERMAX LUNDSTRÖM

här följa dem. Under fyra långa år framsläpades saken. Bland
handlingarna finnes ett den 19 september 1725 dagtecknadt,
af Rhete egenhändigt skritvet dokument, utgörande hans »slut-
liga konfession». I tio satser återtager han här först sin be-
kännelse från dec. 1721 och tillfogar ännu ett par satser, i
hvilka han återkallar sina särskilda läror, sina utfall mot prä-
sterna och lofvar att vid tilläfventyrs uppkomna »skrupler» i
trossaker hålla sig till det af Gud förordnade predikoämbetet,
(enkannerligen till sin biktfader) och af detsamma söka under-
visning i Guds ord.
Därmed var hela saken afslutad.

Huru skall nu den i ofvan skildrade förhandlingar fram-
trädande, energiskt fasthållna religiösa vördnaden för, att icke
säga dyrkan af konung Karl psykologiskt förklaras? Först
och främst må härvid hänvisas till det utomordentliga intryck,
konungens personlighet utöfvade på hela samtiden. Vida hade
ryktet trängt om hjälten från Norden, öfverallt i Europa visste
man förtälja icke blott om hans lysande vapenbragder, hans
okufliga mod och viljestyrka, men äfven om hans uppriktiga
gudsfruktan och stränga sederenhet, hans omutliga sanning.s-
kärlek och starkci, i handling ådagalagda rättfärdighetskraf.
För mången var det uppenbart, att den svenske konungen var
ett den gudomliga viljans redskap i världen, ett sanningens
och rättens organ i vida högre grad än någon annan samtida
härskare. Men för den ekstatiskt uppjagade religiösa känslan
var steget från ett sådant betraktelsesätt lätt taget till att i
honom se rättfärdighetens ende, högste och fullkomlige repre-
sentant på jorden. FasthåUas dessa synpunkter, måste erkän-
nas, att »de inspirerades» ifrågavarande idé icke är så bizarr
och oförklarlig, som det vid första påseende kan förefalla. —
Men äfven en annan viktig omständighet förtjänar beaktas.
Allt ifrån det trettioåriga krigets dagar var man som bekant
van att betrakta Sverige såsom protestantismens förnämsta
skyddsmakt i Europa. I kraft af sin garanti för vestfaliska
freden kunde Sveriges konung uppträda till försvar för samt-
lige riksfurstars rättigheter emot kejsarmakten och häfda prote-






<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1902/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free