- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tredje årgången, 1902 /
71

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - H. Falk. Sankt Olofs minne i Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

SANKT OLOFS MINNE I SVEWGE 7 I
på många vägar. — Hade man ej ock i Sverige en viss rätt
till att deltaga i den heliga konungens dyrkan? Han hade ju
stått i svågerskap till den svenske konungen Anund, och de
t>ägge svågrame hade gemensamt bekrigat Danmarks fientligt
sinnade konung Knut. När Olof sedermera, förjagad från sitt
land, blef betänkt på att med härsmakt återvinna hvad han
förlorat, Vcir det i Sverige och hufvudsakligen bland svenskame,
som han samlade sitt härsfolk. Och medan han sysselsattes
med att hopbringa sitt manskap, hade han fått tillfälle att
genomvandra vidsträckta delar af Sverige. Att han därunder
skulle hafva uträttat ej så litet till kristendomens fromma, är
troligt, om ock senare tider låtit honom göra långt mera för
kristendomsverket i Sverige, än hvartill verklig grund fore-
ligger- Emellertid — den diktande fantasien lyder inga
andra lagar än folkfantasiens egna, för hvilka det verkliga
blott har betydelsen att vara utgångspunkten eller den första
orsaken till en hel kedja eller ett helt system af motiv och
handlingar, och därför kan också i folkets medvetande Olof,
Norges konung, växa till en af dem, som verksammast ifrat för
förkunnandet af evangelium om Kristus i svears och göters
land. Hans helgongloria strålar efter ett par århundraden
efter hans död, när hela Sverige torde kunna anses vara täm-
ligen genomsyradt af kristendomen, ^ kanske lika klart i Sve-
rige som någonsin i Norge.*
Vid en undersökning sådan som denna om den helige
Olofs minne i Sverige erbjuder sig helt visst ett synnerligen
rikhaltigt och vidtomfattande forskningsmateriel. I svenska
orts- och landskapsbeskrifningar, helst i sådana af äldre datum.

^ H. Hildebrand, Sveriges Medeltid, III, i, s. 63.
• Jag tillåter mig anföra följande ord af Ludvig Daae, Norges Helgener,
s. 89: »Olofs Minde er, naar man, som jeg her har fors0gt at gjore, ser hans
Helgenry i Historiens Lys, noget mere end norsk, det er skandinavisk. Han var
Nordens seldste store Helgen og er naar maaske S:t Birgitta undantages, egentlig
den eneste virkeiig fselles-nordiske Helgen, dyrket saa at sige i By og Bygd över-
alt, hvor engang den danske Tunge forstodes. Om hans Helligdom samledes en-
gang i talrigere msengde end paa andet Sted Msend af alle tre Stämmer, og hans
Legende blev, som nedenfor skal omtales, mere end noget andet hjemligt Stof en
Gjenstand for nordiske Kunstneres Bearbeidelse. Ogsaa hans Helgenglorie er
derfor en Del af de nordiske Folks Flselesminder.»



QiOo^z


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:00:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1902/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free