- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjärde årgången, 1903 /
19

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - N. Jacobsson. Från en forskningsresa till Herrnhut. Nya bidrag till den svenska herrnhutismens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÄN EN FORSKNINGSRESA TILL HERRNHUT 1 9
går, att han och många af hans vänner stodo under inflytande af
ej blott den pietistiska litteraturen^ utan så godt som alla de
mystiska författare, både katolska* och protestantiska,’ som vid
denna tid voro i ropet Mysticismen har ju alltid visat sig*
vara något interkonfessionelt, i det den föraktar alla skiljande
yttre ceremonier, stadgar och bekännelser och i stället åberopar
sig på det inre ljuset, det inre ordet, som talar omedelbart i
alla för Gud öppnade hjärtan. Det är Albrecht Ritschls för-
tjänst att i sitt trots ensidighetema stora och betydelsefulla
arbete Geschichte des Pietismus (I, II, III Bonn 1882 — 86)
hafva ådagalagt, huru starkt den protestantiska fromheten vid
denna tid var påverkad af katolsk mystik.* Detta infl3rtande,
utgående från Bernhard af Clairvaux’s sinligt färgade kärlek
mellan bruden (själen) och brudgummen Jesus, i anslutning
till Höga Visans erotik, eller hans komtemplativa syssel-
sättande med Kristi 3rttresår och korslidande gjorde sig gällande
redan under ortodoxiens tid (och förr), * och fick ny fart och nä-
ring, när mysticismen i slutet pä 1600-talet på allvar vaknade
till lif. Den protestantiska fromheten hade vid denna tid så små-
ningom bli/vit uppblandad med katolicerande moment Att
äfven Sverige ej blifvit oberördt häraf, framträder särskildt
vid en närmare granskning af den svenska mysticismen
vid denna tid. Men äfven inom den svenska pietismen
^ Till denna kan räknas Arndt, Mtiller, Scriver, Spener, Franke, Bu-
nyan m. fl.
* Sfisom Bernhard af Clairvaux, Johan Ruysbroek, Tauler, Thomas a
Kempis, "Itsn de Bemiéres-Louvigny, Mikael MoHnos, Madame Guyon, den hel.
Tonesay Antoinette Bonrignon.
’ Såsom Theophrastas Paracelsns, Valentin Weigd, Jakob BOhme, Joh.
Heinr. Rdtz, Gottfrid Arnold, Vict Chr. Tnditfeld, Joh. Georg Giditel, Joh.
Wilhelm Petersen, Johanna Eleonora von Merlau, Jane Leade, Jean Pordage,
Thomas Bromley, Peter Poiret, Alethophilas, Joh. Conrad Dippel, Christian Ho-
bozg, Joh. Chr. Seitz, Joh. Tennhardt, JoK Otto Glasing, Christoph Sdiiitz, Tobias
Eisler, Ahasvenis Fritsdi m. fl.
^ Hans öfVerdrifter odi ensidigheter, som sammanhånga med hans stAndpunkt
i öfrigt, ha framkallat en massa motskrifter. Hans tedming af Z. odi hermhutismen
konigeras på ntmårkt sått af Bernh. Becker, a. a., O. Steinecke, Zinzendorf
imd der Katholidsmos (Halle 1902) odi Jos. Th. MdUer, Zinzendorf als Emeoerer
der alten Brtkderkirdie (Leipzig 1900).
* Se Ritschl a. a. II, 65 ff.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1903/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free