- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjärde årgången, 1903 /
26

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - N. Jacobsson. Från en forskningsresa till Herrnhut. Nya bidrag till den svenska herrnhutismens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26 NILS JACOBSSON

som 1734 gjordes i Stockholm af tre bröder från Hermhut,
hvilka hade blifvit utsända för att börja mission i Lappland.^
Den 12 maj 1734 kommo timmermannen Andreas Grrassman^
och skomakaren Daniel Schneider till Stockholm, där de upp-
sökte Tolstadius, som vänligt tog emot dem, frågade dem,
huru det stod till i Hermhut och härbergerade dem ötver
natten.^ När han fick höra, att de ämnade sig till Lappland
såsom missionärer, éifrådde han detta ifrigt De skulle ej kunna
uträtta något där, om ej Herren utrustade dem med rent apo-
stoliska kraftverkningar, så att de med tecken och under kunde
uppträda bland lappame.^ I fem månader fingo de sedan uppe-
hålla sig hos Grundelstjema på Olhamra, för att lära sig svenska.
De utöfvade sitt handtverk för att ej betunga någon. De um-
gingos dessutom flitigt med »de väckta» både i Stockholm
och i dess omgifningar. Därvid framträder det tydligt, i hvilket
förhållande de trädde till »separatisterna». 1 själfva verket var
detta ett rakt motsatt mot den hittills vanliga framställningen
häraf. ^ »Separatistema» voro ingalunda belåtna med de herm-
hutiska bröderna och deras församling. De senare sades vara allt-
för k3rrkliga, de besökte gudstjänsten, gingo till nattvarden och
mottogo absolution af »Babels» präster, genom hvilka många
tusen själar blifvit bedragna. De följde ej bibelns bokstaf i
sina församlingsinrättningar. Församlingen i Hermhut hade
ej på allvar brutit med Babel, bibehöll ännu barndop och brud-
vigsel o. s. v. De enkla bröderna, som i sina bref göra ett
mycket godt och sundt intryck, sågo å sin sida stora brister
och många föga tilltalande drag hos separatistema. De voro
* Om upphofvet till denna mission se ofvan, sid. ii, anm. 5.
’ Hans »Lebenslauf», sjftlfbiografi, finnes tryckt i Nachrichten ans der Bräder-
Gemeine 1845, 4 hftfu, sid. 568 följ. Där är äfven missionsresan till Lappland
skildrad. Grassman blef 1756 biskop i brOdraförsamlingen (f 1783).
’ Se Daniel Schneiders och Andr. Grassmans bref till församlingen i Herm-
hut, dat. Stockholm d. *% 1734, R- ’5» Q-
^ Detta synes tyda på, att T. hade något egendomliga föreställningar om
missionen i allmänhet. Liknande fördomar mötte dem, hvart de vände sig. Det
sades bl. a., att lappame voro sä skickliga trollkarlar, att de med sina trolltrammor
skulle förhäxa dem; biskoparne, som drefvo stora affärsrörelser däruppe, höUo sig
med egna trollkarlar, som hade ännu starkare trollmedel än lappame, och de för-
följde alla främlingar såsom affHrskonkurrenter o. s. v.
* Se Cornelius, a. a., II, 76.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1903/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free