- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjärde årgången, 1903 /
231

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Bergman. Religionsmålet mot studenten Erik Molin 1734—1739

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGIOXSMAI.BT MOT STUDENTEN ERIK MOLIN 23 1
men aldrig fördömer oss vårt hjärta, förrän vi frivilligt lämnat
synden vårt bifall. Men huru Herren Kristus just af våra syn-
der blifvit ansatt, det hafver jag vidare bevisat af den mellan
honom och oss sig befinnande reciproka gemenskapen och del-
aktigheten. Vi varda ju genom tron delaktiga af honom, så
att han bor i oss med sin rättfärdighet, vishet, sanning, kraft,
sinne, lif och anda; han bör blifva vårt lif. som lefver i oss,
och detta icke af naturen utan genom ett fritt och otvunget
anammande. Ho vill då neka, att han låter vår nöd, fången-
skap och värt afFall, icke af naturen utan genom hans frivilliga
undergifvande i nöden, komma sig till och angripa sig? Men
detta var ju vårt elände och gjorde honom till ingen syndare,
utan fann här en starkare, som förde detta fängelset fånget
och förskaffade oss en härlig seger genom sig själf »
Syndaförlåtelsen sker genom ett verkligt anammande af
Kristi kraft till omskapelse: »Syndaförlåtelsen gifves endast
i Kristo och genom honom, ty emedan Gud gärna förbarmar
sig öfver sina kreatur, så är han ständigt beredd att förlåta
de forna och de ännu, genom trons svaghet, befintliga afvikel-
sema, men hvar och en skall finna, som ej vill förlita sig på
en falsk tröst, att han icke kan erhålla någon samvetsfrid, så
framt icke hans förra synder göra honom af hjärtat ondt, så
att han bär en fasa för synden och en hjärtats lust att nu-
mera göra det bättre. Denna frid och den helige Andes vitt-
nesbörd skall snart förlora sig, så snart andens lag, som lif
gifver i Kristo Jesu, lidit någon anstöt genom otro eller annars
någon olydnad. Sä se vi då klart, att i Kristo Jesu intet
annat gäller och förlänar oss försoning och frid med Gud, än
det nya kreaturet, Kristi sinne och tron på honom. I korset
måste finnas en gemenskap mellan oss och Kristus, och denna
gemenskap är salighetens hufvudfundament. — Med nådasto-
len förstas Kristus, hos hvilken vi skola finna nåd, och är han
vår rättfärdighet icke imputando, genom tillräknande, utan in-
habitando, genom inneboende. — Rättfärdiggörelsen beskrif-
vcs i Skriften med titeln af nådens och gåfvans fullhet till
rättfärdighet, och att rättfärdiggörelsen icke sker genom till-
räknelse utan genom en verklig anammelse och ny födelse i
tron, bevisas af Pauli utsaga i Rom. 5: 19: »Såsom genom en


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1903/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free