- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fjärde årgången, 1903 /
31

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - H. Lundström. De tidigare svenska pietisternas läroåskådning enligt deras egen framställning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN 3 1
ening med Christo, innan den lefwande Tron i henne wärkad är, ty
hon ligger då död och bunden i sina synder, och är stadd under
Guds wrede och förbannelse.
44 Q. Hwad är rättfärdiggörelsen ?
R. Rättferdiggörelsen är et then rättferdige och barmhertige
Gudens Näde-wärk, i thet at han en botferdig syndare (som i hier-
tans oskrymtad ånger och i en lefwande Tro på Christum söker nåd
och barmhertighet) utur wredenes in i Nådenes stånd försätter, så-
ledes, at han honom af idel nåd och barmhertighet för Jesu Christi
skuld alla synder förlåter, samt Christi ewiga och fulkomliga oskyl-
dighet, helighet och rättferdighet fulkomligen tilräknar och ikläder,
ja ock wärkeligen ifrån all förbannelse, wrede och samwetsqwal samt
all fördömelse och syndaångest befriar, och deremot i Christo frihet,
nåd, lif och salighet skänker; hwarigenom en sådan botferdig och
trogen menniska mer och mera kommer til samwets samt siälens
frid och rolighet. Guds nåd och barmhertighet til lof och pris, samt
siälene til ewig wälfärd och hugnad. Denna Rättferdiggörelsen består
intet i en blott mening och sielfgiord inbilning, den hwar och en
säker och obotferdig wid all sin obotferdighet gör sig sielf, utan at
Gud honom rättferdigar och benådar, ty på det sättet skulle intet
Gud göra oss rättferdiga, utan då rättferdigade wi oss sielfwa efter
egit godtycke och inbilning, när, huru och så ofta wi wille: och när
Herren Gud sedermera genom sin tuchtande nåd kallade oss til en
sann bättring och sorg efter Guds sinne, så kunde den gamle Adam
strax sätta sig deremot, wärja sig med sit egit rättferdigande, och
skälla den Högstas wärk för Melancholie, Phantasterie, griller eller en
Satans frestelse. Ach nej. Rättferdiggörelsen är et sanfärdigt Guds
värk, som förelöper i et sönderslagit, förkrossadt och beängsladt hierta,
med mycken ångest öfwer synden, samt alfwarlig hunger och törst
efter nåden och Christi rättferdighet, til dess Guds wrede och stränga
rättferdighet, som oss i samwetet tränger och drifwer, förwandlas i
nåd och kärlek, eller i Christi blod stillas och försonas. Sådant ut-
wisar Dawids Bättrings kamp, Ps. 6, 32, 38, 51, 102 etc. Pauli strid
emot synden. Rom. 7: 6, 25, Cap. 8: 2, 3, 4, Phil. 3: 7, 8, 9, 10, 11,
Petri, Manassis, Mariae Magdalena, Publicanens och andra syndares
Bättring, Tro och rättferdiggörelse, 2 Chrön. 23: 11 — 13, Man. bön,
v. 5—13, Math. 26: 75, Luc. i8: 13, 14, Cap. 7: 37, 50.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1903/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free