- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femte årgången, 1904 /
44

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - J. A. Eklund. Från en studieresa i Tyskland 1843—1844. Efter P. Genbergs dagboksanteckningar och bref

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44 J- A. KiO^UND

som skulle religionen försvinna. Huru skulle man betrakta
detta förhållande? — Svaret blir något obestämdt.
Det heter t. ex. i en reflexion öfver måleriet: »Måleriet
går från religion till det dagliga lifvet, från idé till verklighet
— låter idén försvinna eller åtminstone försjunka i lifvets kon-
kreta mångfald. Religionen själf går samma väg — uppgår
i verkligheten. Sedan detta skett, fattas den icke mera i sin
ideala abstraktion — kan som sådan icke genomföras, emedan
innehållet icke mera lefver i sinnena i denna sin afsöndring,
utan just i formen af lifvets små och stora verkligheter. Allt
g&r samma väg. Parallelställen till denna anmärkning kunna
finnas inom hvad område som hälst — musik, måleri, skulptur,
politik, vitterhet (roman, dramatik) ...» — Frågan är ju brän-
nande än i dag. Huru går det med religionen inför tidens
realistiska riktning? »Försvinner* den eller »försjunker» den
i lifvets konkreta mångfald? Och är detta af godo eller ondo?
Skall religionen, skcill kristendomen efterträdas och er-
sättas af det humana lifvets yttringar i vetenskap och konst?
Genberg uttalar sig därom på följande sätt. »Kristen-
domens bästa tid är förbi, när konst och vetenskap vakna.
Men skall hon af dem förstöras? Nej — emedan kristendo-
men är rent mänsklig, hvilar på rent human grund. Därför
är hon lika outplånlig som förnuftet. Andra relig^ioner hafva
försvunnit, emedan de objektiverat blott en sida af mänskligt
väsen — och det ofta en oväsentlig. Och då hafva de måst
försvinna på samma gång som denna sidan trädt i bakgrun-
den och ett lägre behof måst vika för ett högre. Fantasiens
religion, förståndets, klokhetens — allt har måst träda undan
för tanken, men tankens egen religion är outplånlig. Då man
vill i nyare tid proklamera en Kultus des Genius, så är ju
detta icke annat än ett återfall på en relativt barbsuisk stånd-
punkt. En ensidig religion faller för reflexion — för upplys-
ning. Så i Grekland och Rom. Upplysningen är det rent
mänskligas reaktion mot en ensidighet. Men kristendomen
har ej kunnat öfvervinnas af en sådan Aufklärung, emedan
hon själf är källan, hvarifrån all upplysning kommer.»
y. A. Eklund.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1904/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free