- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femte årgången, 1904 /
84

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Wermcrantz. Prosten i Umeå Nils Grubbs lif och verksamhet, 1681—1724. IV. Förföljelserna mot Grubb efter hans tillträde af kyrkoherdebefattningen i Umeå

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’84 EDVARD WKRMCR\NTZ

het, men att deras tillämpning på bestämda personer innebure
en okristlig försmädelse. De betänkliga konsekvenserna af en
dylik åskådning låtsar han icke om eller märker dem icke.
§ 30. För anklagarnes påstående, att man i Umeå skattade
dem saliga, som själfva afhände sig lifvet, har Telin ej kunnat
finna något till försvar gent emot Grubbs däröfver afgifna för-
klaring. Grubb berättar emellertid i samma paragraf, att han
blifvit hos konsistorium anklagad, därför att han i öfverens-
stämmelse med kyrkolagens bud vid en drinkares plötsliga
död midt under ruset, församlingen till Vcu-ning, förklarat, att
denne person ej kunde vara salig, eftersom Guds ord säger:
»Drinkare skola icke ärfva Guds rike (i Kor. 6: 10)». Däraf
tager sig Telin anledning att antyda, det Grubb förbrutit sig
mot Guds ords föreskrifter angående andras dömande. Grubb
kunde således icke heller i denna paragraf slippa undan oskyldig.
§ 31. Såsom en bland de betänkliga följderna af den
religiösa rörelsen i Umeå hade anklagame äfven uppgifvit
skiljaktighet emellan äkta makar, föräldrar, barn och tjänste-
folk. Grubb medgifver i sin berättelse, att uppgiften om denna
skiljaktighet är alldeles sann, men i stället för att räkna den
till ovålsende i religionen förklarar han, att alla fromme lärare
anse den som ett godt prof, emedan Kristus själf kungjort,
att en sådan skiljaktighet nödvändigt skall följa på hans evan-
geliums oförfalskade förkunnelse. Han hänvisar härvid till
Jesu ord: »I skolen icke mena, att jag är kommen till att
sända fi-id på jorden; jag är icke kommen till att sända frid,
utan svärdet. Ty jag är kommen till att göra människan
skiljaktig mot sin fader, dottren emot sin moder och sonhustrun
tnot sin svärmoder, och människans eget husfolk varda hennes
fiender» (Matt. 10: 34 — 36). Därefter anföres yttranden ur
<Tezelii bibelutläggning, som visa, att genom evangelii predikan,
»förmedelst människornas arghet och ondska», en stor oenig-
het och split skulle uppkomma, samt att hvaije kristen måste
vara beredd på att bära sådant. Vidare citeras ur symboliska
böckerna bland annat följande ord: »Ibland hvad slags folk
som fromme lärare och åhörare finnas, blifva de strax af värl-
den utgifne och dömde för kättare och afFällingar, ja, för upp-
roriske», samt bland yttranden ur Luthers skrifter: »De fromme


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1904/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free