- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femte årgången, 1904 /
96

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Wermcrantz. Prosten i Umeå Nils Grubbs lif och verksamhet, 1681—1724. IV. Förföljelserna mot Grubb efter hans tillträde af kyrkoherdebefattningen i Umeå

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

96 EDVARD WERMCRANTZ

gens predikan, att lagens gärningar äro frukter af en sann
omvändelse, samt att någon kan värdigt gå till Herrens natt-
vard utan att vara fullkomligt rättfärdig. Därefter uppräknas
de svåraste försmädelser, vrängningar, förfalskningar och mot-
sägelser, till hvilka Telin gjort sig skyldig, t. ex. insinuationen,
att Grubb och hans meningsfränder förnekade den treenige
Guden, påståendet att Grubbs ord öfverensstämma med deras,
som hålla den evangeliska församlingen för den babyloniska
skökan, att katekesläsningen i Umeå hålles för skal utan
kärna, att Grubb lärde, det människor kunna hår i lifvet er-
hålla den högsta fullkomligheten, som är utan all svaghet och
bräcklighet, samt att den heliga skrift är jen död bokstaf, och
att man af Guds ord ej kan hafva lif och salighet, att Grubb
försvarade bönens öfning på ett sådant sätt, att alla andra
plikter därigenom måste blifva eftersatte, och att däraf snart
skulle kunna följa såväl kristendomens som det borgerliga
lifvets undergång, att Grubb höll alla lutherska lärare för anti-
kristi tjänare och de svage i tron ovärdige att begå Herrens
nattvard, att Telin sålunda, indirekt, gör Grubb till papist,
socinian, arminian, calvinist, anabaptist och weigelian samt
tillämpar på honom profeten Esaias ord: »En dåre talar om
dårskap och hans hjärta umgås med det ondt är, att han skall
åstadkomma skrymteri och predika om Herren villfarelse, att
han därmed de hungriga själar utsvälta skalb, att han pådik-
tar Grubb de lärorna, att Guds ord har allenast en naturlig,
moraliskt öfvertygande kraft, men ej en verkande kraft till
trons upptändarTde, tvärtemot Grubbs uttryckliga förklaring
§ 1 6, att hedningarna kunna så väl blifva saliga i sin religion
som kristna i sin, att han påstår Grubb lära så om nattvarden,
att den ej blir annat än en blott utvärtes ceremoni, följaktligen
ej meddelar Kristi lekamen och blod, ej heller syndemas för-
låtelse, att Grubb förtrampar Guds Son och testamentets blod
såsom orent aktar, att Telin vänder sig till Grubb med de
orden: »Herren näpse dig, satan, ja, Herren näpse dig!» att
han tillskrifver Grubbs lära sådana verkningar, att snart Miin-
zer och Knipperdolling lära vilja aflFöra undersåtame från
deras lydnadsplikt mot öfverheten och uppväcka uppror i rege-
mentsståndet. Ej utan skäl anmärker Grubb efter denna upp-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1904/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free