- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femte årgången, 1904 /
106

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Wermcrantz. Prosten i Umeå Nils Grubbs lif och verksamhet, 1681—1724. IV. Förföljelserna mot Grubb efter hans tillträde af kyrkoherdebefattningen i Umeå

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

106 EDVARD WERMCRANTZ

eller gärnings uppsåt, medelst blotta omfattandet af Kristi för-
tjänst* (Consil. Lat. P. 3 pag. 349). Att å andra sidan Speners
betonande af, att den rättfärdiggörande tron är en verksam
tro, i den mening att hon i sig oskiljaktigt innesluter gärnin-
gar, hvarken är något nytt eller irrlåuigt ådagalägges genom
citat ur symboliska böckerna samt andra skrifter af framstå-
ende rättrogne lärare, t ex. Gerhard, Quenstedt och Hutterus.
Ur apologien anföres följande yttrande: » Apostelen Jakob nekar
rätteligen, att vi genom en sådan tro, som är utan gärningar,
d. v. s. en död tro, varda rättfärdige».
I andra citat belyses genom exempel det förhållandet, att
gärningarna äro närvarande hos tron vid rättfärdiggörelsen,
ehuru de icke medverka till densamma. På ett ställe erinras
om, huru endzist färgen hos ett äpple verkar på synsinnet,
ehiuxi äpplet alltid har icke allenast färg, utan på samma gång
äfven smak och lukt. På ett annat ställe heter det: »Vi varda
rättfärdigade af tron allena, men ej af en tro, som är allena
och ensam. Ty den sanna tron kan ej verkligen vara ensam,
d. v. s. utan kärleken. Tron har den besynnerliga egenskapen,
att hon allena omfattar Kristi förtjänst och gör oss rättfärdiga,
men däraf följer ej, att trons dygder eller gärningar äro all-
deles afskilda ifrån henne. T. ex. en människa är aldrig utan
färg, men likväl brukar hon sitt förstånd utan färgens tillhjälp.
Likaså är handen på människans kropp aldrig allena, d. v. s.
utan de andra lemmarna, likväl emottager den allena det som
g^fves.»
Till svar på Telins anklagelse för pietistisk villfarelse i
läran om likgiltiga handlingar, hvartill han skulle hafva gjort
sig skyldig, därigenom att han, såsom Telin i § 17 påstått,
fördömt ärbart dansande såsom synd, yttrar Grubb bland annat
följande: »Hvad dansande i sig själft anbelangar, af hvilkets
ogillande Telin vill göra kätteri. så håller jag så före, att stri-
digheter däröfver höra till de onyttiga disputeringar, som Paulus
fördömer i 1 Tim. 6: 5, ty om Telin och andra med honom
först bemödade sig att få en sådan tro, som d:r Luther be-
skrifver i symboliska böckerna pag. 701, att hon gör en kristen
till en platt annan människa etc, om säger jag, Telin först


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1904/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free