- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Femte årgången, 1904 /
229

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - H. Denifle. Luther in rationalistischer und christlicher Beleuchtung. Prinzipielle Auseinandersetzung mit A. Harnack und R. Seeberg. Anm. af J. E. Berggren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

0BANSKNIN6AB OCH ANMÄLNINGAR 229
hört att vara kristen, ehuru han förblir och kan förblifva pro-
testant Härmed är Harnacks och hvarje rationalists stånd-
punkt gentemot Luther bestämd.
Härefter öfvergår Denifle till en granskning af Harnacks
kritik. På tonen i densamma vill han ej ingå; det är blott
det sakliga innehållet i denna kritik, som intresserar honom.
Han finner detta vara ytterst obetydligt.
Den senare hälften af sin skrift egnar Denifle åt en upp-
görelse med Seeberg. Att börja med angifver hcui dennes
ståndpunkt
Nu talar, säger D., en »positiv» teolog: Hos Luther, af
demonisk storhet, verkade underbara krafter, till följd af hvilka
han talar ord och utför gärningar, som ljuda genom århundra-
dena; han var. en människa af väldiga dimensioner och krafter;
han hör till historiens verkliga stormän, till dessa söndagsbarn,
hvilka världshistoriens veckodagar icke producera. Men hos
nästan alla sådana bära icke blott dygderna heroisk karakter,
utan äfven »die Untugenden». Och Luther har icke utgjort
något undantag härifrån.
Denna Seebergs karakteristik af Luther finner Denifle
vara så öfverensstämmande med hvad Nietzsche har att säga
om öfvermänniskan och hennes herremoral, att den enes tal
skiljer sig från den andres blott genom dess författares namn.
T>De positiva lutherdyrkarnes ordförande i denna fråga, See-
berg, har med logisk konsekvens drifvits in i hans läger, hvil-
ken år den radikalaste af alla revolverfilosofer, H varför? Eme-
dan han ville å tout prix försvara sin »reformator» och på an-
nan väg icke förmådde det. Seebergs öde belyser på ett bjert
sätt vår tro, att lutheranism och protestantism med tvingande
konsekvens alltid mynna ut i omstörtning. Reformationen,
som icke blott betydde en fysisk, utan framför allt en religiös
och etisk omhvälfning i världshistorien, måste om hon skall
förtjäna sitt namn, återföras till en upphofsman, hvilken var
stor icke blott i fysisk, utan först och främst i etisk och reli-
giös mening. Men har nu Luther ingen annan storhet att
uppvisa än den, som Seeberg prisar hos honom, och hvilken
äfven vi villigt till en viss grad tillerkänna honom, då är hans
verk byggdt på svek, då är han själf en lögnare och bedragare.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:01:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1904/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free