- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjette årgången, 1905 /
11

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - J. Helander. Hedendom och kristendom inom den äldsta svenska missionskyrkan. Fragment ur ett större efterlämnadt arbete

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UEDEyDOU OCH KRISTENDOM INOM DEN ÄLDSTA SVENSKA MISSIONSKYRKAN I I
voro allt för få och ställde sina predikoresor utan samverkan
och tillräcklig beständighet. Arten af deras mission, som på
kortaste tid sökte nå så många som möjligt, var ej heller äg-
nad att uppväcka en ren och färdig kristendom. Den katol-
ska kyrkans missionstaktik gick ut på att först och framför
allt bringa de nya folken i fast förbindelse med kyrkan själf
Sedan väl en yttre ordning och yttre kyrkliga former vunnit
fäste i folkmedvetandet, kunde undervisning och inre omska-
pelse lättare bringas å bane. ^ Fordringarna på de nyomvän-
des kunskapsmått och förberedelser för dopet voro därför obe-
tydliga. Man vann sina neofyter genom att, som Reuterdahl ut-
trycker det, ^»öfver tala mycket, lofva mycket, men fordra litet».*
Missionärernas första väckande predikan var till sin an-
läggning historisk. I St. Galluslegenden * upprulla Gallus och
Johannes en bred exposé öfver patriarkernas ståndaktighet, de
mosaiska undren och profeternas ödesrika kamp för en rätt
gudstro. Den rättfärdige är en konungslig hjälte i ständig
strid med sina fiender och Kristus den maktfullkomlige, under-
görande Guden med obetingadt välde öfver elementen och
människorna, lifvet och döden. Den andliga tillämpningen,
lidandets, lydnadens och frälsningens mysterium trängdes väl
icke tillbaka i asketernsis predikan, men hade icke samma re-
sonnans. En Gud, som utförde sina heroiska gärningar i
mänsklig gestalt, var för nordborna icke ofattlig. Den gcim-
maltestamentliga underpredikan, samlad och sublimerad i Kri-
stus såsom härskare och segrare — snarare än som frälsare
— assimilerade sig utan svårare kriser med deras nedärfda
gudaföreställningar och behof. I myternas grepp på det öf-
vernaturliga och kultens energi hade hedendomen utfört sitt
förberedande verk. Nordborna begynte sin kristendom med
att tillägga hvad som passade till de gamla förutsättningarna,
och det i egentlig mening kristliga hade mycket längre väg
till deras hjärta än dopvattnet till deras hufvud.
Liksom de forntida vikingarna mätte hvarandras krafter
i blodig tvemänning, innan de slöto fred och förbund, så höf-

’ RoTHE, Kirchengeschichte 173.
’ Svenska kyrkans historia I, 346.
’ Vita Sd Galli; i Pertz’ Monomenta Germ. hist. II, 14.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1905/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free