- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjette årgången, 1905 /
70

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - E. Wermcrantz. Prosten i Umeå Nils Grubbs lif och verksamhet, 1681—1724. (Forts. fr. 5:te årg.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70 EDVARD WERMCRANTZ

likväl annorstädes säjes, at sedan de varit i Kyrckian och bi-
viztat Gudstiensten, hafva de begifvit sig i Bönstunden.
Jag håller altså före, att Guds Ords och Gudstienstens
föracht icke består där uti, at man effter förrättad Gudstienst
i Kyrckian beder, läser och siunger hemma i sit hus; utan
där uti består väl egenteligen sådant föracht, at en som för-
mår, antingen intet går i Kyrckian, när Gudstienst hålles,
eller ock at han går dit allenast för en sed skull, men intet
till den ändan, at han skall lära något till sin uppbyggelse,
och därföre icke heller hämtsu" någon lärdom ur predikan med
sig; utan när han kommer utur Kyrckian, intet påtäncker
hvad han der hördt, mindre genom någon Gudachtighets öf-
ning värkställer; eller som Lutherus efftertänckeligen beskrif-
ver hvar utinnan Gudstienstens vahn vördande egenteligen be-
står, och läsas kan i Symbol. Böckerna pag. 427. Emot det
Tredte Bodet synda jämväl alla de, som fuller höra Guds
Ord, men helt kallsinnigt, såsom de hörde en fabel och Käringe-
saga,, hvtlka komma allenast af en sed och blott vahna til at
höra, gå in och ut ur Kyrckian, och när åhret är förbi, åro
de icke blefne et hårs niohn klokare. Sådana Guds Ords för-
achtare, lära angifvarne intet mindre finna uti sina försam-
lingar, emot hvilka de med mycket större fog behöfde bruka
deras nitälskan: Ty jag vågar där på, at hos dem skola alt
för många kunna träffas, som gådt i Kyrckian 10. 20. 30. ja
väl flere åhr, och ännu intet lärdt första Bokstäfverna i Chri-
stendomen. Och omskiönt jag (dy värr) väl vet, at icke heller
alla mina åhörare bivista Gudstiensten som sig bör, så kan
jag likväl det betyga och bevisa, at i min församling inga
mer älska Guds Ord, och gå flitigare i Kyrckian, än de som
nu äro angifna för det de infunnit sig vid Bönestunden i Präst-
gården; Åter tvärt om, inga äro trögare att gå i Kyrckan än
de, som mast försmäda; Om hvilka jag offta förspordt, at de
under Gudstiensten sutit hemma eller hos andra, där supit,
svurit, sqvalrat, eller arbetat; åt minstone har jag sjelf sedt,
at de inte varit i Kyrckan. Så skall ock ingen kunna bevisa,
at Studenten Holmqvist under Bönstunden gaf någonsin til-
fälle til Guds ords och Gudstienstens föracht, utan fast mera
til des befrämjande, då han altid tackade Gud för den Nåden


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1905/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free