- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjette årgången, 1905 /
298

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - P. Hinneberg. Die Kultur der Gegenwart, ihre Entwicklung und ihre Ziele. Th. I. Abt. 4. Die christliche Religion. Anm. af H. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298 GRANSKNINGAR OCH ANMÄLNINGAR
på ett sakligt referat ligger utanför uppgiften för en recention
i K}Tkohistoria Årsskrift.
A. Julicher har skrifvit >Die Religion Jesu und die
Anfänge des Christentums bis zum Nicaenum.» Uppgiften är
en af de svåraste och afser också att utgöra en hufvudpunkt
1 hela arbetet. Sträfvan att göra Jesus’ lära och verk bekanta
bland en bildad allmänhet är väl motiverad, ty på denna punkt
är allmänheten numera oftast sorgligt obildad. Och skall fram-
ställningen g^fvas från den teologiska åskådning, som Julicher
representerar, så torde i Tyskland icke ha funnits en lämp-
ligare än han. Hans genialitet, lärdom och klarhet äro äfven
1 Sverige bekanta framför allt genom >Die Gleichnissreden
Jesu» och »Einleitung in des Neue Testament» (6 uppl. 1906
nyss utkommen, af delningen »Geschichte des N. T. Kanons»
af vikt för allt kyrkohistoriskt studium öfver kristendo-
mens första årh.) Säkerligen torde Julichers »Jesus, Paulus
und das apostolische Zeitalter» vara den bäste populära och
dock af djup både religiositet och vetenskapligt allvar burna
framställning, som för närvarande kan erhållas från detta håll.
Den otillfredsstäldhet, hvarmed man dock slutar studiet af
denna i så mycket gifvande och djupgående teckning, beror
ej af brist i författarens framställningskonst utan af själfva den
teologiska ståndpunkten, hvilken trots ett ärligft försök till
objektiv historisk teckning dock genomskimrar det hela, (t. ex. i
afskaffandet af Jesu historiska uppståndelse, uppfattningen af
Paulus’ förhållande till Jesus och ohistoriskheten i Johannes’
Jesusbild.) Att skärskåda denna ståndpunkt kräfde ett ingående
och allvarsamt arbete, utan schablonmessiga domar och lättfunna
intetjektioner; en kortfattad recension i Kyrkohistorisk Ars-
skrift är ej platsen härför. Ur kyrkohistoriografisk synpunkt
må här blott anmärkas, att alla tyska försök att insätta Jesus
i början af de kyrkohistoriska handböckerna medelst en kort
fixering af hans lära och betydelse måste blifva mycket torf-
tiga och onödiga. Jesus är kristendomens och kyrkans utgångs-
punkt; men teckningen af honom ligger på ett annat plan än
kyrkohistorieskrifningens.
Julicher som kyrkohistoriker är för anmälaren en ny
bekantskap och en intressant sådan. (Jiilichers professur i


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1905/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free