- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
29

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Hj. Holmquist. Den efterapostoliska tiden (åren 70—140). En kyrkohistorisk skiss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEX EFTERAPOSTOLISKA TIDEX 2 g

tro, att gnosticismen först omkr. år 140 blir märkbar. Dess
rötter ligga längre tillbaka, dess första framträdande tillhör
urkristendomens historia.
8. Den begynnande gnosticismen.
Gnosticismens historiska iirspning kan säkert bestämmas.
Den är till sin genesis ett försök af den romerska kejsartidens
intensiva synkretistiska religiositet att omfatta äfven den nya
religiösa företeelsen, kristendomen, och indraga denna i den
stora blandningen. Gnosticismen är alltså ett moment i den
stora religionsvandringen från östern till västern, det moment,
när den når kristendomen. Gnosticismens uppkomst förutsätter
därför, att kristendomen nått en viss betydelse, blifvit en reli-
giös faktor att räkna med inom romarriket.
Om sålunda gnosticismens historiska plats lätt kan defi-
nieras, är det däremot omöjligt att sammanfatta dess religiösa
åskådning i en definition. Här möter en brokig variation i
alla regnbågens färger. Två ting voro dock gemensamma
för alla g^nostiker: i) de hade att meddela en hög^e» hemlig-
hetsfullare religiös kunskap än mängdens, de voro gnostici;
2) denna kunskap skulle tjäna till att befria människan, anden,
från allt materiellt. Däri låg mänsklighetens försoning, all
religrions mål. — Bakom de olika g^ostiska systemen låg alltså
dek den babylonisk-kaldeiska orientalismens mysterieväsen,
dels persisk dualism, motsatsen mellan ande och materia, mellan
Gud och världen, och uppfattningen af människan såsom sam-
mansatt af både ond och god materia. Med denna åskådning
af världen och människan skulle nu kristendomen hopsmältas.
Kristus vore en eon, som förmedlade sambandet mellan det
eviga, overksamma urvarat, Gud, och människan. Gnostikerna
voro religriösa personligheter, ofta apostlar och profeter, som
gjorde anspråk på en riktigare inblick i kristendomens kärna,
vunnen dels genom en hemligen bevarad tradition från eljes
okända apostlalärjungar, dels genom direkta gudomliga uppen-
barelser.
Det satt hvarpå religionssynkretismen sökte amalgamera
kristendomen, genomlöpte i stort sedt tre stadier. Först möter den


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free