- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
30

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Hj. Holmquist. Den efterapostoliska tiden (åren 70—140). En kyrkohistorisk skiss

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

50 HJ. HOIJIQUIST

judaiserande gnosis. Genom judendomen kom kristendomen;
genom judisk förmedling sökte ock den begynnande g^osti-
cismen nå kristendomen. En judaistisk häresi, som var gnostisk
till sin åskådning, möter oss med all tydlighet + loo. Sjålf-
ständiga gnostisk-judiska församlingar funnos redan då, bann-
lysta af både kristna och judar. Ärkekättaren, hvilken de
kristna i andra århundradet tillade upphofvet till all gnosticism,
vgir magiern Simon från Samarien. Denne dyrkades en tid
af nästan alla samaritan er som den högste guden och bedref
äfven magi i Rom under Claudius’ regering. Omtalad var
ock hans lärjunge och landsman Menander. Dessas häresi har
dock ännu föga med kristendomen att göra. Den förste verk-
ligt historiske g^ostikern, Cerinth i Mindre Asien omkr. år loo,
var emellertid också jude. Han och hans liktänkande sökte i
den israelitiska religionens kult och i de drag, som kristen-
domen därifrån ärft, framför allt i Gamla Testamentet, finna
den högre vishet förborgad, som skulle befria från materien.
Jesus vore blott en människa; Kristus hade kommit ned i
honom som en dufva vid dopet och öfvergaf honom åter vid
lifvets slut; det var endast Jesus, som led och dog. Huru
klart de ledande kristna redan då insett häresiens fara, framgår
bl. a, af tvenne till oss bevarade underrättelser: den med all
sannolikhet historiskt trovärdiga berättelsen, hurusom Johannes
af Efesus förfärad flydde från det bad, där han fick höra, att
Cerinth fanns; och de Ignatianska brefvens ifriga uppmaningar
till de kristna att sluta sig kring episkopatet som det bästa
värnet mot häresien.
Snart hade gnosticismen ej längre behof af judendomens
förmedlande hand. Den trädde mera omedelbart in i den
hednakristna kyrkan, ofta under ett judehat, som direkt anknöt
sig till de kristnas. Vid början af Hadrians regering, omkr. år
1 20 möta vi här det andra stadiet: den orientaliska gnosis.
Dess urform kan ännu ganska väl iakttagas; den bars näm-
ligen af ett gnostiskt samfund, som är det enda ända till vår
tid kvarlef^ande: mandäerna i Babylonien och Persiens södra
delar. Dessa bygga på den gamla babylonisk-kaldeiska stats-
religionen med dess fantcistiskt-konkreta uppfattning af världs-
loppet, som en strid mellan onda och goda andemakter, dess


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free