- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
137

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Rodhe. De svenska bibelsällskapens uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

D£ SVENSKA BIBELSÄLLSKAPENS UPPKOMST 1 37
voro det gemensamma kännemärket på de väckta från alla
läger. 1 Den starka erfarenheten af den egna synden hade
lärt dem, huru djupt sjunken den mänskliga naturen är, och
hur fullkomligt oförmögen människan är att utan den helige
Andes hjälp vånda sig till Gud. Nåden allena är grunden till
människomas frälsning. Synden och skulden hos människan
uppvägas icke genom några hennes gärningar, utan genom
en fullkomlig försoning genom Kristus, som uppfyllt allt, för
att människan skall kunna antagas af Gud. Och tron allena
är den hand, som sträckes ut för att mottaga och tillgodogöra
sig försoningens nåd. Tron kommer genom omvändelsen eller
pånyttfödelsen. Den är oundgänglig: människan måste med-
vetet känna inom sig, hur mörkret lämnar henne och Gud
får makt öfver hennes själ. Så kommer Guds helige Ande
till henne med sin helgande verksamhet; han gifver henne i
hennes inre klara vittnesbörd om, att hon är i nådens tillstånd.
Gentemot alla subjektiva upplefvelser står det ena stora objek-
tiva, Guds ord i bibeln; denna är en säker grundval, ty Guds
Ande står bakom hvarje ord i de kanoniska böckerna. Andra
stora objektiva makter, sådana de tagit sig gestalt i de krist-
nas religiösa lif, dopet, som kyrkan förrättar på sin Herres
befallning, och den nattvard, som Frälsaren instiftade till sin
åminnelse, att hans person aldrig skulle kunna försvinna genom
historiskt isolerade individers subjektivism, få träda i bak-
grunden.
Individualismen gör sitt segertåg genom att stryka bort
hela den historiska utvecklingen, särskildt samfundsutveck-
lingen och ställa människan omedelbart inför en inspirerad
bibel. Det är både rätt och orätt på en gång, framför allt
historiskt förklarligt och historiskt nödvändigt. Trots allt får
kyrkan en rättare ställning till bibeln, då man i denna söker
icke blott bevisställen för lärosatser, de må vara ortodoxa eller
rationalistiska, utan här finnes Guds historiska uppenbarelse.
Men de ansatser, som, visserligen under otaliga misstag och
med märkvärdigt ohistoriskt sinne, blifvit af rationalismen
gjorda att historiskt förstå de heliga skrifterna, gingo för en
* Överton, John. The evangelical revival in the eighteenlh century.
London 1886 s. 187 ff.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free