- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
138

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - E. Rodhe. De svenska bibelsällskapens uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13^ £. KODHK

tid förlorade för församlingen i stort sedt, genom den stora
väckelsen, och den historiska utvecklingslinjen, som ortodoxien
genom fastställandet af det historiskt gifna sökt göra sä rak
som möjlig, blir zigzagformig. I omätlig tacksamhetsskuld
står likväl eftervärlden till »The evangelical revival», som lyft
kyrkan upp från den döda punkten och satt det kristna lifvets
krafter i mäktig rörelse på hittills nästan okända banor.
Rik på stora personligheter är den engelska kristna
världen under senare hälften af adertonde århundradet. Man
finner dem i alla läger. Och så stark var brödrakänslan, att
man verkligen förmådde för en gångs skull se bort från hvad
som skillde i uppfattning, framställning och sätt att verka och
förena sig till stora sammanslutningar för att utbreda Kristi
rike på jorden. Sedan det baptistiska missionssällskapet sett
dagen 1792, bildades 1795 det stora London Missionary Society,
öppet för alla denominationer. ^ Religions Tract Society grun-
dades 1799 vid ett möte, där den för sin brinnande kristliga
ifver, men också för sin originalitet bekante prästen Ro w land
Hill, hörande till »evangelical party», presiderade. 2 Äfven
detta sällskap stod öfver alla samfund. Tanken att med små
tryckta skrifter söka bibringa de stora skarorna kristendomen
var icke ny.* Men de i omlopp varande traktaterna fann
man icke tillfredsställande. De voro för litet evangeliska. För
de nya traktaterna ställde man som mål, att i hvar och en
skulle den rena sanningen framställas, utan något som kunde
anbefalla en denomination eller kasta ett ofördelaktigt ljus
öfver en annan.* I hvarje publikation skulle en syndares väg
till frälsning klart framställas. För den händelse en person
blott skulle få en enda tractat i sina händer utan att få till-

^ UssiNG, Henrv. Evangeliets segertåg geDom världen, öfvers. Lund
1902, s. 131. HoRNE, C. SiLVESTER. Den frikyrkliga rörelsens historia i Eng-
land, öfvers. Sthim 1904, s. 279.
• Wakeman, Henry Offlev. The history of the church of England.
Ix>ndon 1899, s. 454.
’ Överton, a. a. s. 134. Society for promoting Christian knowledge hade
också traktatspridandet på sitt program.
* Jones, William. The jubilee memorial of the religions tract sodety.
London 1850, s. 18 fP. Proccedings of the first 20 years of the religions tract
society. London 1820, s. 14 f!.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free