- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
290

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - Grützmacher, Georg. Hieronymus, eine biographische Studie zur alten Kirchengeschichte. B I, II. Anm. af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

290 GRANSKNINGAR OCH AXKÄLNINCiAR
vill vända bort Paulus* ord om sig, att han icke sökte män-
niskors gunst. Den antiochenska striden mellan Petrus och
Paulus vore ock blott en skenfäktning, en skickligt anornad
komedi för de olika formernas skull. Krassare har sällan
Hieronymus blottat sin egen moral.
Frän Paulus vände sig Hieronymus till Gamla Testa-
mentet. Mot högt honorar tog han undervisning i hebreiska
och talmud hos en lärd jude; af fruktan för de kristna måste
han uppsöka denne och andra judar nattetid. Hans vetgirig-
het var beundransvärd. Snart utnyttjade han shi hebreiska
kunskap i 2 böcker öfver de hebreiska egennamnen och de
hebreiska orternas läge och namn. De äro båda väsentligen
blott öfversättningar från Origenes och Eusebius; den förra
skulle framförallt tjäna asketismen genom djupsinniga etymo-
logier, fick under de följande århundradena vidsträckt använd-
ning och bidrog mycket till den beundran, som medeltiden
hyste för Hieronymus; den senare boken .var en öfversättning
af Eusebius’ Jtegl rcbv rojiixcbv ovojtiaKov men med tillsatser af
värde för vår kännedom om Palestina; författaren hade ju
nyss själf genomrest landet. — Jämsides med dessa arbeten
fortsatte Hieronymus att öfversätta Origenes — hans Lukas-
homilier — men med sofring ur ortodox synpunkt. Härunder kom
till synes hans afundsjuka mot den mera ansedde Ambrosius i
Milano, som äfven nyttjat Origenes vid sin I.ukaskommentar.
Han beskyllde Ambrosius för plagiat och fortsatte äfven efter
dennes död 395 att på hatfullt sätt nedsätta* honom. — De
gammaltestamentliga böcker, som han samtidigt med ofvan-
nämda arbete kommenterade enligt rabbin sk-exegetisk metod,
voro Predikaren, Nahum, Micha, Zephanja, Haggai och Habakuk.
De äro alla tillegnade Paula och Eustochium. ITr två huf-
vudkällor äro de sammansatta: ur Origenes’ kommentarer och
de judiska lärdes utläggningar. Egendomligt är att se, huru-
som Hieronymus’ grundliga textkritiska kunskap räddade
honom från samtidens krassa verbalinspiration. I dogmatiska
frågor visar han klara färger blott på en punkt; han bekämpar
energiskt rhiliasmen. — Naturligt var, att Hieronymus parallelt
med kommentararbetet skulle fortsätta sitt stora bibelöfversått-
7iingsarbete, nu i fråga om Gamla Testamentet. Till en början


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free