- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
63

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - E. Rodhe. De svenska bibelsällskapens uppkomst (afslutn. fr. 7:de årg. s. 170)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE SVENSKA BIBELSÄLLSKAPENS UPPKOMST 63
planterade och vattnade af sändebuden i Christi stad, och Gud
gaf växten. Detta är Guds oföränderliga ordning. Gif oss där-
för lefvande och trogna predikanter, som förkunna salighetens
väg, som kunna af Herren användas till den ödeliggande kyrko-
åkrens upplöjande och besåning, sedan gör bibelspridning och
bibelläsning sin nytta. Att så och så många tusen biblar
spridas, har således för oss under tidens närvarande ställnings
då det christliga lifvet är i så stort förfall, föga att betyda». ^
Ternström var en strängt kyrklig man på samma gång
han anslöt sig till tidens pietistiska strömning, den gammalpie-
tistiska i motsats till den af Rosenius företrädda riktningen.
Han var af ungefär samma åsikter som de män, som stiftat
evangeliska sällskapet och i bibelsamfunden trodde sig, finna
räddning mot dåtidens utbredda otro. Hans stränga omdöme
om bibelsällskapen är en svår anklagelse mot svenska präster-
skapet på 1820- och 30-talet, att de icke förmått fylla de kraf
en allmännare spridning af bibeln satt på dem. Därigenom
ledde bibelsällskapen icke till sådan välsignelse man trodde
skulle följa dem i spåren. Det vill synas som Ternström hade
rätt i denna punkt. Men orättvist är det att därför se ned på
bibelsällskapen. De fyllde ett oundgängligt behof, nämligen
att anskaffa de heliga skrifterna.
Bibelsällskapens gagn ligger dessutom också på ett annat
område. Dessa samfund hade sin upprinnelse i individualis-
mens segertåg genom världen, icke blott i den meningen, att
man ville, att bibeln skulle komma i hvar enskild mans ägo
och väcka honom till personlig kristendom, utan äfven därut«
innan, att dessa sålllskap stiftades och upprätthöUos till en stor
del af män, som icke hade något officiellt uppdrag att draga
försorg om folkets andliga behof Individualismen lösgör de
bundna krafterna inom församlingen och gör också andra än
prästerna till församlingarnas tjänare. En ökad själfständighet
hos lekmännen måste ovillkorligen taga sig uttryck i kraf på
själfständig verksamhet. Dessa berättigade kraf tillgodosågos
genom de föreningar, som vid individualismens genombrott
framkommo först i England och sedan annorstädes. Bibelsaken
och missionen åstadkommo stora sammanslutningar, som gåfvo
’ Nordisk Kyrkotidning utg. af J. Ternström. Nionde ärg. 1848 s. 103.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free