- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
141

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REPORMTANKAR FRA^^ SLUTET AF 1700-TALET 141

lika sätt förhålla sig ock alla öfriga egenskaperna, så att uti ingen
af dem något företräde kan äga rum. Således kan hvarken kyr-
kan göra staten eller staten göra kyrkaii sig underdånig, ty som
det är en omöjlighet, att någon kan vara både under och öfver
sig själf aktad, så följer ock, att samhället^ som alltid är det-
samma, alltid måste vara lika högt ansedt, på hvad sida det be-
traktas. Så mycket allenast åligger hvar förnuftig människa och
följaktligen alla välbeställda samhällen inom sig att tillse, att man
ej vänder upp och ned på ändamålen eller de göromål och an-
stalter, som till hvardera ändamålet höra, räknande det angeläg-
naste och värdigaste för minst värdigt och angeläget, såsom ty-
värr ofta händer, ty därigenom råkar samhället i yttersta oord-
ning och vinner alls intet ändamål.
Låt vara, att somliga länders stater icke äga fullkomlig
höghet och sj.-ilfständighet utan dependera i vissa mål af andra
stater; låt äfven vara, att somliga staters kyrka icke är nog enig
inom sig själf, i sina religionsprinciper, utan söndrad i flera sek-
ter. Hvad som icke är fullkomligt i sitt slag, kan väl icke till
fullo äga sakens rätta egenskaper, men så äger det dock något
däraf. En dependent stat är i visst afseende en stat Likaså
kan en söndrad kyrka i viss måtto anses för en kyrka. Deras
exempel motsäga alltså icke de nyss fastställda sanningar; ty med
dem är icke mera faststäUdt, än att i den mån och sä Hda
som staten är stat och kyrkan är kyrka, i samma mån kunna
de icke annat än med en fullkomlig reciprocité i storlek, makt,
höghet, värdighet och anseeiide hvarannan tnotsvara, hvarann<tn
02ipphörli{ien omfatta.
Om nu dessa äro de råtta hufvudbegreppen om kyrka och
stat, så blifver i anledning af dem icke svårt att afgöra den
världsbekanta samt viktiga huf vudfrågan : Om och huruvida de
bägge jämväl Icuima underkastas gemensam styrelse samt under
densamma så förenas och sammanparas, att ingendera blir li-
dande. Likaledes huru en sådan styraiide makt måste vara in-
rättad och artad, om ho7i med lika ömJiet och sorgfallighet skall
kunna dirigera dem bägge.
Innan något omdöme häröfver fälles, är nödigt att undan-
rödja alla de omständigheter, som kunna förvilla idén om det
man vill undersöka. Anmärkes fördenskull först, att, hvad kyrkan


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free