- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
151

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR FRÄN SLUTET AF 1700-TALET 151
med det öfversta borgerliga hos högsta öfvrerheten. Fortgången
visade äfven, att hans uträkning varit riktig; ty i samma mån
som kristna samhället genom nämnda söndring allt mer och mer
försvagade sig, i samma mån blefvo muhammedanerna genom sitt
religions- och borgerliga väsendes förening allt starkare, kunnande
man af 8:de, 9:de och 10:de seklernas historia säkert sluta, att
saracenerna oundvikligen hade uppslukat hela kristenheten, om
de ej till all borgerlig police otämjelige nationerna turkar och
raorer hade blandat sig med dem och medelst sådan sin vilda
egenskap hos dem infört en på sitt sätt nästan så skadelig själf-
förstöringsprincip som den, hvarmed de kristne hade sig för-
därfvat
Medan man nu mot dessa utvärtes fiender hade äfventyrat
och förlorat så mycket, förlorade man på samma tid och af samma
orsak ännu mycket mera genom det stora invärtes fördärf, som
gjorde, att all sannskyldig kristendom inom själfva kristenheten
utslocknade. Statens och kyrkans täflan kunde aldrig slå annor-
lunda ut än att den segrande parten skulle undertrycka den öf-
vervunna. Strax efter Constantini tid börjades striden. I för-
stone hade staten öfverhand, och däraf uppkom en så kallad
Ca^saropapie, det är statstyrann isering öfver kyrkan, hvilket va-
rade till början af 7:de århundradet. Att så skedde inhämtar
ra an af de i kejsarnes Juliani Apostata^ Arcadii, Honorii, Theo-
dosii ILdi, Yalentiniani, Justini, Justiniani, Phoca» tid utkomne
kyrkostadgar. Men ifrån sistnämnda tid började kyrkan små-
ningom få öfverhand, hvaraf uppkom en kyrkotyrannisering öfver
staten, Papo-Ca>3arie kallad, h vilken varade allt framgent. Det
förra slags tyranniet hade planterat uppenbar ogudaktighet; och
det senare ökade densamma med ett skrymteri och ett vidskepel-
ses mörker, hvars blotta hågkomst kan väcka förskräckelse.
Liftherska 7’e formationen var det önskligaste tillfälle, som
hade kunnat förlossa kristenheten ifrån dessa så fasliga olyckor.
Men hvad hände? Samma fördom, samma olycksidé, som vållat
allt detta framfarna onda, vållade också nu, att denna så härligt
började reformation ej ernådde utan minsta delen af sitt påsyf-
tade ändamål. Alla andra gudomliga sanningar sattes i ett för-
träffligt ljus. Men på den brydsamma frågan, huru kyrkan och
staten borde anses till hvarandra samt kyrkostyrelsen inrättas, pä


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free