- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
153

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR PRAN SLUTET AF 1700-TALET 153

haft tillfälle att öfva något välde. Vidare att hon ej heller borde
fä styra och regera öfver sig själf, utan att hon ock däruti borde
underkasta sig världsliga statens välde, sådant sökte man med
andra Kristi ord att bevisa, då han nämligen till sina lärjungar
sade: Världsliga herrar regera men I icke så, ty dessa orden
ansåg man som de privilegier, med h vilka Kristus icke allenast
har upphöjt staten till höghet och värdighet framför kyrkan utan
ock begåfvat honom med värdighet och makt att öfver henne re-
gera men däremot förbjudit henne att någon utvärtes heder samt
värdighet och makt eller välde sig tillägna. För att så mycket
mer skilja henne vid allt sådant, gjorde man sig ock den slut-
satsen, att, emedan kyrkan var Kristi rike, borde hon ock in-
rättas på ett sådant sätt, som liknade Kristi tillstånd, medan han
var i världen, och alldenstund Kristus under hela sitt synliga
vistande här i världen har varit fattig, förnedrad och föraktad, så
borde ock hans synliga kyrka här på jorden med ringa aktning,
låghet och fattigdom såsom dess rätta egenskaper utmärkas. För
att finna hvad för ett djup af orimligheter denna stats- och
kyrkostyrelses system innefattade, därtill behöfves icke mer än
att erinra sig den kristna lärans allra första bokstäfver; blott af
den sistnämnda af de uppräknade omständigheter blir man strax
varse, hvad allt det öfriga har att betyda; ty att lära Kristi folk
att efterfölja Kristi fienders exempel och uppsåtligen bjuda till
att förnedra sin numera utaf Gud upphöjde Frälsare, förnedra
honom genom förnedring af hans verk och hans rike, sådant var
ju en lärosats, som icke gick långt ifrån uppenbar blasphemie.
Och hvad är för öfrigt tydligare, än att man härmed felade emot
tillämpningen af alla den kristna religionens yttersta grundsatser?
Icke äro människorna, som bygga och bo här på jorden, den
världen, »om Kristus afsöndrade ifrån sitt rike, ty så älskade Gud joh. S: lii
hela den världen, att han utgaf sin ende son för henne etc.
(.)ch af hvilka ledamöter eller undersåtar skulle Kristi rike här
på jorden bestå om icke af människor och följaktligen af den
världen, som Kristus har återlöst? Men annat är att betrakta
denna världen till sina undersåtare och innevånare, af hvilka det
består, och annat är att betrakta det till anstalterna, genom hvilka
Kristus det har stiftat, och författningarna, genom hvilka han det
regerar. Om dessa frågade Pilatus, och om dessa svarade Kristus,


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free