- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
157

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR PRAN SLUTET AF 1700-TALET 157

med en obeskriflig begärlighet på alla öfriga orter både iaomoch
utom Tyskland. Soraligstädes gick man äfven så långt, att världs-
liga öfverbeten förklarade, hurusom man helst såg, att inga andra
än gemena mäns barn applicerade sig till kyrkostånd (vide acta
R. Sv. tempore Gustavi l:mi), på det att de förnämares bättre
uppfostran och seder ej måtte få tillfälle att i ståndet införa
något anseende af höghet, samt att så mycket nogare följa den
förnedrade frälsarens exempel, hvilken till det apostoliska prediko-
ämbetet helst antog fiskare och andra dylika personer af ringaste
och olärdaste stånd. Samma öfverallt i den lutherska reformerade
kristenheten vardt kyrkan såsom en fattig Lazarus liggande för
statens, såsom den rike mannens, dörr. Med all denna tillställ-
ning kunde man dock icke nu mer än förr uträtta, att staten
och kyrkan blefvo till särskilda samhällen, utan vardt det i hvart
och ett land ett och samma kristliga folk, hvilket på lika sätt
som man fordom hade bedragit det att under namn af kyrka be-
kriga sig själft såsom stat, eller vice versa, så blef det ock nu
åter förledt att förakta sig själft såsom kyrka och högakta sig
själft såsom stat Men som ingen ändå kunde vara sä blind, att
han ju såg, att det i själfva verket var religionen, som föraktades,
samt världsliga vfisendet och göromålen, som upphöjdes, så vei^-
kade ock denna omständigheten tvänne allt för stora och för-
skräckliga skador. Den ena var det elaka utseende samt vidriga
omdöme, som dessa reformerade församlingar ådrogo sig hos hela
den öfriga kristna världen, som likväl snart sagdt stod i bered-
skap att antaga reformerade läran men blef nu därifrån alldeles
afskräckt. Ifrån den stunden saknade reformationen all möjlighet
att kunna vidare utbreda sig. Den slocknade ock strax ut i
många länder, hvarest den börjat upptändas, såsom Italien, Spa-
nien och flera. Den andra skadan var det okristliga väsendet
och lefvernet inom och hos de reformerade församlingarna själfva,
som naturligtvis af ett så systematiskt anlagdt ocli med lagar
auktoriseradt religionsförakt ej annat kunde än uppkomma. Hvad
det förra vidkommer, så vittna i synnerhet de romerska rikets
år 1527 hållna riksdagar, hvad för ett förträffligt medhåll luther-
ska reformationsverket ju längre dess mer vann nästan hos alla
katolska furstar och riksständer. Men knappt var 1527 års för-
ändring i Sachsen gjord, förrän alla dessa medhållare drogo sig


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free