- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
199

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Undersökningar och smärre afhandlingar - J. Rosengren. Några kyrkliga och pedagogiska reformtankar från slutet af 1700-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

REFORMTANKAR FRÄN SLUTET AP 1700-TALET 199

denna åter sådan, att ingen kan stiga det andra, mindre det tredje
steget och så vidare upp till sin förbättring, så länge han mot-
villigt spjärnar emot det första, så snart man ock därjämte be-
traktar, huru öppna dessa högre nådens steg och förrättningar
genom därtill förordnade medel för hela världen i alla tider va-
rit så i det gamla som nya testamentet; dymedelst att dessa med-
lens och förrättningars hemvist eller verkstad, den synliga kyr-
kan, i alla tider med så mycken sorgfällighet blifvit phinterad,
flyttad, kringspridd och alltid så högt uppsatt att det uppenba-
rade ordets ljus, som den gudomliga nåden åt henne antvardat
att vårda, alltid kunnat kasta sina strålar utöfver hela världen,
på det alla, som af nådens första verkan genom dess medel låta
sig drifvas att åstunda de högre framstegen, måtte till dem hafva
tillgång, så kan ju intet tvifvel vara, att ju hvar människa hvart
ögonblick af sin lefnad blifver i rätt ordning, genom rätta medel
och alldeles på det sätt, som hennes omständigheter samt ända-
målet och sakens natur kräfva, kraftigt kallad till salighet, hvaraf
man äfven alltså finner, huru sant det är, att KrisUis är det
sanna ljuset, som upplyser alla människor, som komma
världen, samt att han hafver jämväl inrättat omständigheter, som
röra människosläktet, sä att alla måtte kunyia känna och finna
hanom, som icke nr långt ifrån dem. Likaledes huru rätt aposteln
dömer, att Gud är utan skuld och alla människor utan ursäkt,
om de icke låta sig till bättring och tro omvändas. Själfva ute-
blifvandet af de högre nådemedlens verkan på den ogudaktiga
faopen, som alltid funnits midt i den synliga kyrkan, hvartill
ingen annan orsak kan vara, än att de ej velat låta den igenom
deras medfödda samvete först verkande nåden hos sig få insteg,
bör öfvertyga os^s, huru orätt det är att förakta det medfödda
iiådaljnset, emedan det ock alltid är och blifver nådens första
och oumbärligaste verkemedel. I och med detsamma återvinnes
jämväl rätta begreppet om Kristi 7’ike; ty som häraf klart är, att
alla människor hafva uti våra första föräldrar med honom ingått
förbund eller rättare sagdt det af honom stiftade nådaförbundet
samtyckt, hvars enda huf vudvillkor var, att de skulle blifva trogne
undersåtare i hans rike; så uppenbarar sig strax den allra tyd-
ligaste orsak, hvarför vi ej få utesluta någon människa därifrån,
så länge hon här lef ver och förrän hon genom f ramhärdlig ondska


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free