- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Nionde årgången, 1908 /
342

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - N. Jacobsson. Några aktstycken från arkivet i Herrnhut till belysande af grefve Zinzendorfs första förbindelser med Sverige och den svenska herrnhutismens uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

342 MKDDELAND8N OCH AKTHTTGKEN
aus der Gewalt des Teufels; die Wirkung seiner Auferstehung ist
der neue (lehorsam, die reichliche Dankbarheit, der Wille Gottes
unsre Heiligung, der tägliche Ernst bis aufs Blut iiber dem Kampf,
und der Sieg in jedem Kampfe. Von der Magie der gefallnen Geister
weiss ich so viel, dass der Teufel umher gehet, wie der Löwe, der
vor Hunger briillet und sucht, ob er jemand finden könne, den er
verschlänge; känn er das nicht, so siehet er, wie er jemand von
der Einfältigkeit in Christo verriicken möge. Der Heiland aber
bittet fiir uns, und wir widerstehen, so hört unser Glaube nicht auf,
so fleucht er von uns. Was die Trennung in der application anbe-
trifFt, dariiber haben wir uns vor einiger Zeit an dieselbe erkläret,
weil wir eben nicht wissen, ob es zu Handen kommen, so fiigen
wirs nochmals bei.
Das Formwesen an sich ist teils nötig, teils unschädlich; nötig
ist’s damm, damit bei den Versammlungen und geistiichen Uebungen
nicht erst an dergleichen gedacht und dadurch die Handhaber der
Ordnungen in der Gemeine, die manchmal zugleich geistliche Ar-
beiter sind, nicht distrahirt werden diirfen. Ich danke Gott, wenn
er gute und heilsame Formen aufkommen lässt, aber sie miissen
freilich nicht fiir unveränderlich angesehen werden, sonst verlieren
sie ihren evangelischen Segen und fiihren die apostolische Punkt-
lichkeit in ein sektirisches loch. * ^^. , ^^
[ZinsendorfJ
IX.
I maj 1734 anlände två »bröder» frän Hermhut, timmer-
mannen Andreas Grassmann och skomakaren Daniel Schneider
till Stockholm. * Deras uppdrag var att såsom missionärer be-
gifva sig till Lappland och särskildt till de mest aflägsna, öfver-
gifna trakterna, där lapparne ännu icke hört talas om Jesus. I
Stockholm möttes de af allehanda betänkligheter angående ut-
förandet af denna mission. T. o. m. pastor Tolstadius afrådde
dem frän företaget och ansåg det outförbart. Man sade dem,
att lapparne voro sä skickliga trollkarlar, att de med sina troll-
trummor skulle förhäxa dem, och biskoparne, som drefvo stora
affärsrörelser däruppe, höllo sig med egna trollkarlar, som hade
ännu starkare trollmedel än lappame, de förföljde alla främling^ar
såsom affärskonkurrenter o. s. v. Då de i ett bref till församlingen
i Herrnhut (dat. Stockholm d. ^^5 1734, original, R. 15, Q) be-
rättade detta, skref Zinzendorf följande gladt uppmuntrande bref
till dem (enligt ett koncept med Z:s stil, R. 15, Q. a. 3), som är
ett intressant vittnesbörd om de enkla, liksom trefvande grundsatser
för missionsarbetet, som följdes i dessa lekmannamissionens allra
* Sluthälsningarna äro utelämnade i konceptet.
’ Se N. Jacobsson, a. a. 8i ff.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1908/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free