- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
12

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 O HJALMAR HOLMQUIST

grafi och därefter Bonaventuras. Den katolska traditionella
bilden af Franciskus är den historiskt riktiga; han har varit
ordensstiftaren och har aldrig haft någon konflikt med sin kyrka; ännu
mindre har han varit bärare af någon slags modern
individualistisk kristendom.

Tiden medgifver ej att gå in på många af de inlägg, som
under sista årtiondet regnat ned. Viktigt var, att i ett kloster
i Florenz en ny handskrift af »Speculum perfectionis»
upptäcktes, hvilken uttryckligen angifver sig som en kompilation,
fullbordad 1318. Då det därtill visades, att den Mazarinska
handskriftens datering kunde vara en felskrifning för detta år, inåste
Sabatier själf släppa sin teori, att Speculum i sin af honom
utgifna gestalt var broder Leos eget verk från 1227. Men han
betonade, att om ock Speculum i sin nu föreliggande form är
ett verk från 1318, så kan den dock i sig innesluta material
från Leos äkta biografi och sålunda ändock gifva den riktigaste
bilden. Både genom flere bidrag i den ofvannämnda samlingen
»Opuscules etc» och uppsatser i skilda publikationer försvarade
Sabatier sin grunduppfattning af Franciskus, stödd af Minocchi,
den unge framstående katolske franciskanforskaren léon de
KervAL (Sancti Antonii vitæ duæ, Paris 1904, m. fl. bidrag,
senast »Les sources de 1’histoire de S. Frangois, Pérouse 1907),
m. fl. Men naturligen blef den bresch, som upptäckten af
Flo-renz-manuskriptet af Speculum sköt i hela Sabatiers källteori,
äfven ett grundskott för hela hans uppfattning, och den
katolska ståndpunkten låg snart afgjordt öfver i den vetenskapliga
diskussionen. Sin sammanfattning i en fullständig biografi fick
denna moderna katolska forskning genom professorn i historia i
Freiburg i Schweiz E. schnürer i hans väl skrifna »Franz
von Assisi» 1905, i den kända katolska samlingen »Weltgeschichte
in Charakterbildern». Man behöfver blott läsa denna bok för
att se, hvilka betydande intryck och framsteg äfven den
katolska forskningen trots sin afvisande hållning tagit af Sabatier; i
en rad viktiga detaljer har hans mening fullständigt slagit
igenom, mycket legendstoff skalats bort och det psykologiska
greppet väsentligen fördjupats. Man jämföre blott Schnürer
med de bästa nyare katolska teckningar enligt traditionellt
mönster: Le Monnier: Histoire de s. Frangois I—II, 6 uppl.
1906, den vidt spridda, till franska och italienska öfversatta
illustrerade boken af kapucinergeneralen B. christen: Leben des

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free