- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
29

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANCISKUSPROBLEMET

37

där råttorna sargade hans försvarslösa lemmar, och i hänfördt
jubel dikta solsången, den första stora dikten på italienskt
tungomål och en af de första stora profetiorna om enheten af andlig
frihet, konstnärlig skönhet och evangelisk tro.

Men hvarken i det hvari Franciskus pekade hän mot
kommande tider, eller i det hvari han var den typiska medeltida
katoliken, ligger centrum i hans gärning. Det är eget att se
hurusom visserligen kyrkans auktoritet stympade eller omtydde de
litterära teckningarna af Franciskus, men inom det af honom
inspirerade måleriet en renare uppfattning under fortgående fejd med
den auktoriserade bilden bevarades. Oftast möter där
Franciskus samman med kyrkofurstar eller helgon i
hierarkisk-aske-tisk miljö som representant för kyrkan, glorifierande madonnan,
eller ock som det underbart stigmatiserade, själf undergörande
helgonet. Men man ser honom ock stundom utan denna
utstyrsel, som den ensamme frälsningssökande vid Kristi kors. Renast
och djupast, bättre kanske än i någon litterär teckning, har denna
Franciskusbild gifvits med färger på duk vid slutet af den stora
konstepok, hvars begynnelse direkt är knuten vid hans namn.
Vi fa då gå till el Prado i Madrid, till en af MuRlLLOS
härligaste taflor, målad med den förening af stark realism och
djärfvaste fantasi, som är för konstnären egen. Taflan
framställer Kristus hängande på Golgata kors, med sinnet uppfylldt
af kval och ve; då kommer vandrande upp mot korset den
helige Franciskus, med sitt hjärta så brinnande af kärlek till
Honom som försonat hans synd, att Jesu eget hjärta värmes och
glädes; Jesus lösgör sin högra arm från korset (hvilket
konstnärsgrepp!), drager Franciskus till sitt bröst och ingjuter i
dennes själ det som var hans eget innersta: kärleken till allt det
fattiga och föraktade, det elända och förtrampade på jorden.
Det är centrum i Franciskus’ gärning, och kraften i Franciskus’
minne, än i dag.

Hjalmar Holmquist.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free