- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
80

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Emil Liedgren. J. O. Wallins ungdomsutveckling, betraktad med hänsyn till hans senare verksamhet - IV. Informatorstiden på Boo (1804—1806)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

EMIL LIEDGREN"

tryck af liknande känslofull art som Wallins i Uppfostrarens
religiösa episod. Slutraderna efter den filosofiska exkursen:

Mot lifvets dolda gräns med lugn hon närmar stegen
Och flyr, ett tröttadt barn, i famnen på sin Far

påminna starkt om den vackra slutstrofen i Oskuldens Religion:

Så nalkens, mina da’r! den gräns er Himlen ämnat.

Jag till ert mål skall nöjd och stilla gå:

Så går ett tröttadt barn med menlöst räckta händer

Att lyftas i sin faders famn.

*



Med hänsyn till Wallins senare verksamhet egendomligast
af hans större dikter från denna tid är voltaire-öfversättningen
Nöjets Försvvar i Linköpings Bladet 1805.1

Originalet är riktadt mot den katolska kyrkans negativa
sedliga ideal och vill i direkt motsats till detsamma göra
gällande lifsnjutningens rätt: »nöjet kommer från Gud». (Det är
alltså ej någon egentlig positiv sedlig uppgift, som dikten
ställer fram gentemot den negativa.) Kalvinister och jansenister
äro Voltaire än mer förhatliga än genomsnittskatolikerna just
på grund af det mörka och lifsfientliga drag, som han menar
sig finna i deras morallära. Den naturliga sedlighet, som
Voltaire i motsats härtill predikar, får ett slags gudomlig sanktion
därigenom, att kärleken till oss själfva (tamour propre) härledes
från Gud, ty »all kärlek kommer från himlen». Att icke njuta
lifvets glädje är otacksamhet mot Gud: naturen kallar oss just
med nöjets stämma till honom.2 Visserligen måste njutnings-

1 Den är äfven tryckt i Polymnia 1807, men de moraliskt mest
tvifvel-aktiga raderna äro där uteslutna och stycket kallas endast: »Nöjet (Efter
Voltaire). Fragment.» I Wallins Witterhetsförsök 1821 och i hans Samlade
Witterhetsarb. finns dikten ej intagen.

2 Jämför den af Kellgren öfversatta Precis de FEcclésiaste: Mänskliga
Lifvet (Saml. Skrifter3, III, sid. 94):

Njut glad Försynens nåd; det är det rätta sätt
At offra honom pris, at honom värdigt dyrka.
Gör godt så vidt du kan, och hvarje menskja rätt,
Så är din lära ren, så är dit bröst hans kyrka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free