- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
86

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Emil Liedgren. J. O. Wallins ungdomsutveckling, betraktad med hänsyn till hans senare verksamhet - IV. Informatorstiden på Boo (1804—1806)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

86

. EMIL LIEDGREN

O, jag vet att ingen jordisk mark
Mognade lycksalighetens blomma!

eller då han skildrar (Odk II: 18 Non ebur neque aureum etc.),
huru:

dygdens tryckta vän med tjusning
Det budskap helsar i sitt tjäll,
Som kallar ifrån sorgers qväll
Till Elyséens morgonljusning.1

Antitesen sorgers kväll —- morgonljusning skulle rent af kunna
vara en reminiscens från Psaltarens 30:de psalm: »Om aftonen
gästar gråten, men om morgonen glädjen» (gamla öfvers.). I
hvarje fall klinga orden mera romantiskt-kristligt än
klassiskt-horatianskt.

Resultatet af vår undersökning på denna punkt blir alltså
det, att Wallins utveckling visserligen rönt inflytande af tidens
epikureism och evdämonism, men att hans kontakt med
barndomens kristna tankar ej därför afbrutits utan alltjämt bestått.
Hans klarhetsbehof och hans sinne för lifsuppfattningens inre
konsekvens ha — åtminstone ej ännu — varit så utbildade, att
han känt någon tvedräkt emellan den ena och den andra
åskådningen. Hur stort hans praktiska intresse är, framgår till en
viss grad redan däraf, att han prisar den, som »mera gjort än
tänkt», som är »mera god än lärd» och gärna varnar för
»fåfäng grubbling».2 Och som redan framhållits: mellan tidens
vanligaste kristendomsform och evdämonismen var steget ej så
långt, liksom öfverhufvud rent »humana» antika eller moderna
tröstegrunder och viljemotiv omväxlade i predikningar och
psalmförsök med kristligt färgade uppbyggelsetanker. Ett, som
jag tror, typiskt exempel på tidens eklekticism ger ett bref från
Lehnberg till Lindblom, skrifvet nyårsafton 1806 (Linköpings
Stiftsbibliotek). Lehnberg har jämfört den filosofiska och den
religiösa trösten med hvarandra, berättar han, och fortsätter så:

1 Originalet talar blott om hur döden, kallad eller okallad, befriar den
fattige från de vedermödor, som tyngt honom:

–hinc levare functum

paicperem låbor i bus

vocatus atque non vocatus audit.

2 Ställen i Uppfostraren.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free