- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
234

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Giuseppe Prezzolini. Il catolicismo rosso, Napoli Ricciardi 1908

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2.34

LITTER ATURÖFVERSIKTER

framträdande faktor i kyrkans nyaste historia, torde en anmälan
af nägra af dessa historiska framställningar försvara sin plats i
Årsskriften. För öfrigt hänvisas till, hvad jag ofvan i uppsatsen
»Franciskusproblemet» anfört.

Giuseppe Prezzolini: II cattolicismo rosso, Napoli, Ricciardi
1908, XX+ 351 s., 4 Lire.

Detta arbete nämnes först, emedan det synes mig vara det
intressantaste, som hittills utkommit. Författaren är italiensk
journalist, numera verksam i Florens. Hans ståndpunkt är den
i Italien vanliga »fritänkarens», hvilken lefver på en sorts ideell
filosofisk religiositet men kommit utanför den positiva
kristendomen och gent emot alla de historiskt gifna kyrkoformerna
riktar sträng kritik. Kristendomens berättigande ligger för honom
— äfven därutinnan är han en typisk italienare — däri, om den
är mäktig skapa en social omgestaltning af samfundet i
demokratisk anda. Hans styrka ligger i hans katolsk-filosofiska
bildning, hans oerhörda beläsenhet i modernistlitteraturen och hans
trots »fritänkeriet» i romansk katolsk atmosfär formade tänkande,
hvilket allt ger honom möjlighet att med nödig tankeanpassning
följa modernismen i dess skiftande former — och kritisera den.
Tv för honom blir modernismen, om ock framvuxen ur
fruktansvärda missförhållanden, ett misslyckadt försök att häfva detta
onda, en olöslig motsägelse inom katolicismens sköte, hvilken
måste blifva krossad eller följdriktigt mynna ut i protestantismen.
Och för Prezzolini är protestantismen sämre än katolicismen; vi
möta hos honom sydländingens vanliga totala oförståelse för
protestantismens väsen. Skillnaden mellan katolicism och
protestantism ligger däri, att den förra finner en fortgående
sannings-meddelelse i historien, den senare är bunden vid evangeliet.
Där ligger sanningen uppenbarad hel och oföränderlig, lik en
skatt som ej mera bär ränta, oförmögen af tillväxt. För
protestanten är det religiösa lifvet en blick in i det förflutna;
protestantismen tedde sig visserligen som ett steg framåt i religionens
värld, men i verkligheten var den ett steg tillbaka, en
reaktionär revolution (sid. 146).

En kort skissering af några partier i Prezzolinis bok skall
ge en ytterligare antydan om, huru han uppfattar modernismen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free