- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
235

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Giuseppe Prezzolini. Il catolicismo rosso, Napoli Ricciardi 1908

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR ______3J5

Som inledning har han ett kapitel: »C o me il Cattolicismo si
trovi ad aver bisogno d’una riforma.» Det innehåller en
mördande skildring af katolicismens inre tillstånd för närvarande i
de romerska länderna, främst Italien; alldeles oafsedt hvad boken
har att säga om modernismen, är den af största intresse genom
sin teckning af den nutida katolicismen, af dess praxis i
inledningskapitlet, dess principer i de följande afdelningarna. Tyvärr
förbjuder mig utrymmet att göra ett referat af inledningen, så
lockande det än vore; här är ingen apostat, som förer det blinda
hatets tal mot sin förra tro, utan en nykter och kritisk
journalist, filosof och historiker, som följt med händelserna in i detalj
mer än de flesta. Jag hänvisar blott till paragraferna om
kampen mot protestantismen med fruktans och afstängningens vapen,
prästbildningsanstalternas tillstånd, prästernas intellektuella och
moraliska ståndpunkt, fetischismen, kyrkans ekonomiska taktik,
Englands och Amerikas inflytande, thomismens herravälde,
ställningen till socialismen, bibelkritiken (»katoliken tror på kyrkan, ej
emedan den har evangeliet, utan han tror bibeln, emedan kyrkan
garanterar den», s. 60), den katolska pressen, etc. Till
inledningen följer, liksom efter hvarje kapitel, noter, hvilka — som
författaren i företalet påpekar — ofta innehålla lika viktigt material
som framställningen; det är i dessa noter, man ock möter
hänvisningar till och citat ur modernistisk och antimodernistisk
litteratur i en utsträckning, som gör Prezzolinis bok till en
enastående bibliografi öfver rörelsens hela utveckling. (Man lägge
här ock, s. 81, märke till den helige Franciskus’ betydelse för
modernismen.)

Katolicismen behöfver reformeras. Men katolska kyrkan
har a) en lara, b) en historia, c) en auktoritet. Modernisterna
vilja reformera det, som i allmänna uppfattningen gäller som
katolsk lära och historia; men därvid stöta de samman med
auktoriteten och måste följaktligen söka ändra äfven den. Så
finner Prezzolini modernismens historia fördela sig på tre kapitel:
I Riforme dottrinali, II Le riforme della storia, III Le riforrre
dell’autoria. Men på alla reformområden visar sig inom
modernismen två hufvudriktningar: den Newmanska, den inre mystiska,
hvilken går tillbaka till kristendomens källor — och den Loisyska,
yttre kritiska, hvilken går framåt med tysk grundlighet. De
båda äro skilda till ursprung och slutmål; i den ena härskar
antiintellektualismen, i den andra förnuftet och bokstafsträldomen;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free