- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
242

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Giuseppe Prezzolini. Il catolicismo rosso, Napoli Ricciardi 1908 - Johannes Kübel. Geschichte des katholischen Modernismus, Tübingen, Mohr 1909

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2.34

LITTER ATURÖFVERSIKTER

allt. Moderniströrelsen inskränker sig ännu till den latinska
rasen. Rörelsen är teoretisk, abstrakt, revolutionär, lydande
raison raisonante», som en gång framkallat franska revolutionen.
I öfriga, ej latinska länder kan katolicismen ännu bjuda motstånd,
emedan den bevarat en praktiskt verksam social karaktär.
Påfve-dömets stora villfarelse är, att det ej inser, att den kristna
demokratien skulle kunna blifva dess räddning. Att göra Murri
till kardinal, det vore en sann och klok katolsk gärning. Påfven
borde en dag träda ned ur Vatikanen med Murri som
följeslagare, gå bort och hälsa och välsigna någon af de syndikalistiska
grupperna; det skulle vara den rätta »1’action papale» för att
rädda den romerska katolicismen. Men det sker ej, och tiden
är redan försutten. »Il Cattolicismo romano muore, e ciö che
vive è il Cattolicismo umano.»

Johannes Kübel: Geschichte des katholischen Modernismus,
Tübingen, Mohr 1909, XII + 260 s., 4 M.

Närmast efter Prezzolinis verk i värde skulle jag vilja sätta
Frankfurt-pastorn Kübels. Hvad som är Prezzolinis styrka: den
inträngande analysen af modernismens och traditionalismens
tankegångar, den andliga smidigheten vid bedömandet och den
katolsk-filosofiska bildningen, det är Kübels svaghet. Men hvad
man saknar hos Prezzolini: sinne för kristendomens rent
religiösa värde och uppgifter, och en klar öfverblick huru
modernismens historia hittills faktiskt förlupit, det finner man på bästa
vis tillgodosedt hos Kübel. Han analyserar föga, men han
berättar och refererar sakrikt. Han gifver ock en värdefull
uppslagsbok för data och fakta, kronologiskt ordnade efter
geografiska synpunkter, och möjliggör därigenom en jämförelsevis
lättvunnen orientering öfver modernismens yttre historia. Kübels
egen ståndpunkt karakteriseras af den för protestanten rätt
naturliga sympatien för den nya rörelsen, hvilken han hoppas
eller åtminstone önskar skola kunna lyfta katolicismen på ett
högre plan. Särskildt starkt betonar han den andliga bildningens
betydelse för kristendomen, den vetenskapliga forskningens värde
för det religiösa lifvet; på denna punkt framträder på drastiskt
sätt olikheten mellan hans protestantiska och Prezzolinis katolska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free