- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
251

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Paul Sabatier. Les modernistes, 4 éd. Paris Fischbacher 1909

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR

3J5

framför allt haft Loisy (och delvis Tyrrell) till modell för sin
polemik; slutet har uppenbarligen skrifvits af Pius X själf, hvilken
väl föga känner de franska och engelska kätterierna men
däremot väl Murris och därför tagit denne italienare till modell;
och Pius’ rent personliga hat till Murri har i slutet gifvit sig
den våldsamma urladdning, som kommit urkunden att gå under
namnet »encyclica ferox». — I tredje föreläsningen behandlas
modernisternas ställning till auktoriteten, bibeln, dogmat, det
politiska lifvet, mässan etc.; här framhäfves ock Le Roy’s bok
»Dogme et critique», hvilken enligt Sabatier markerar ett nytt
datum i religionens historia: »livré de foi, livré damour, oü
pas une ligne qui ne soit de nature à nous mieux faire
com-prendre et aimer le passé, et à nous donner des forces
intellec-tuelles, morales, pour préparer 1’avenir» (s. 97). När Sabatier
skall visa, huru hela mässan i dess nuvarande form lika väl som
hela dogmat, inklusive påfvedömet, för modernisten är en lefvande
kraft, synes han mig tydligast blotta den inre motsägelsen i sin
och modernismens tankegång; hvad som sid. 101 f. säges, är
väl ej hållbart ens inför den mest välvilliga tolkning (jfr. s. 119
ff.). Så mycket mera måste man gifva honom rätt i den
mördande kritik han ägnar åt de af inkvisitionens anda inspirerade
ultramontana polemikerna mot modernismen; han namngifver
särskildt tre; jesuiten gloachino ambrosiani: »Occultismo
modernisto», en bok på nära 400 sid., där man möter de
hedniska prästernas beskyllningar mot den begynnande
kristendomen; den franske abbé E. Barbier: »La démocratie et le
modernisme», »un chef- d oevre de délation jésuitique»; och
monsignore N. Matones på påfliga tryckeriet satta »Un po di
coerenza!», hvarur Sabatier meddelar ett längre citat på
italienska, ursäktande sig med, att det icke anständigtvis kunde
återges på franska; där äro verkligen ock en sådan massa grofva
skällsord hopade, att mitt italienska lexikon ej vill räcka till.
Det är samme högt uppsatte prelat som nyss beklagat, att ej
galererna längre finnas till för förbrytare sådana som
modernisterna. — Sabatier slutar med en poetisk teckning af
modernismens framtidstempel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0491.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free